Wróć

[REK•]in Pol

  • Autor/Autorka

    Tomasz Kaczorowski

  • Wiek adresata

    od 12 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną, lalkową

  • Opracowanie

    Joanna Żygowska

Tematy

    1. ekologia
    2. teatr
    3. wewnętrzna walka
    4. relacje
    5. konflikt
    6. bohater
    7. tożsamość
    8. zmiana
    9. przemijanie
    10. wspomnienia
    11. przeszłość
    12. strata
    13. śmierć
  • Obsada

    1: Płetwa Grzbietowa Rekina Polarnego, 2: Płetwa Ogonowa Rekina Polarnego, 3: Szczęka Rekina Polarnego, 4: Tułów Rekina Polarnego, Opona, Głos w ciemności

  • Streszczenie

    Dramat jest próbą rekonstrukcji wielkiego rekina polarnego, Pola, rozpisaną na głosy czterech części jego ciała, perkusję i gitarę basową. Kolejne sceny stanowią fragmenty opowieści z życia Pola, próbę opowiedzenia o tej postaci i mierzenie się z trudem wypowiedzenia historii w całości. Odkąd 392-letnia ryba została złowiona i zjedzona przez człowieka, jej historia utraciła swoją linearność, składa się wyłączenie ze wspomnień i fragmentów. Głosy zmagają się z pokawałkowaniem rekina. Dowiadujemy się, jak mogło wyglądać codzienne życie wielkiej ryby w lodowatych głębinach. Istotnym momentem tej opowieści było spotkanie z człowiekiem, gdy ten wpadł do wody, na skutek załamania się lodu. To obudziło w Polu pragnienie poznania ludzi, którzy jednocześnie go fascynowali i budzili w nim odrazę. Innym spotkaniem z rzeczywistością istot żyjących nad wodą był dla Pola kontakt ze śmieciami, które pływały w oceanie. Miejscem połączenia kawałków historii – faktów i przypuszczeń – jest scena, której teatralność zostaje nieustannie ujawniana. Całość jest nasycona silnym ładunkiem emocjonalnym – tęsknotą za rozumieniem siebie i świata, potrzebą bycia sobą oraz bliskości innych istot.

  • PRZESŁANIE

    W dramacie rozważony został problem tożsamości, bycia sobą, odrębności jednostki, możliwego (lub niemożliwego) odczuwania siebie jako spójnej całości, która trwa w nieustannym konflikcie ze światem, a jednocześnie tęskni do relacji z innymi. Postawione zostało również pytanie o rzeczywistość teatru dla młodego widza (konwencjonalizowanie formy, gotowość do eksperymentów). Otwarta została także perspektywa ekologiczna – relacje człowieka z innymi gatunkami, z całą przyrodą.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2018

  • nagrody i wyróżnienia

    wyróżnienie w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka i 44. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2018 r.), nakład wyczerpany

Powrót do góry strony