Elipse
Powrót

Wywiady

07.10.2021

„Dlaczego teatr?” – poznajmy odpowiedzi laureata oraz laureatek 32. Konkursu na Sztukę

Dzięki kolejnej edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz decyzji jury, wzbogaciliśmy katalog NoweSztuki.pl o nowe teksty dramatyczne skierowane do młodych. Ich karty możecie znaleźć na naszej stronie, natomiast jeśli jesteście ciekawi, kim są tegoroczni laureaci, zapraszamy do zapoznania się z kolejną odsłoną cyklu „Kwestionariusz Nowych Sztuk”.

Nagrodę w tegorocznym Konkursie otrzymali:
–    Tomasz Kaczorowski za sztukę „Achilleis. 2021”,
–    Katarzyna Matwiejczuk za sztukę „Stalowy wilk”,
–    Karolina Szczypek za sztukę „Łapacz snów”.

Jury postanowiło również wyróżnić:
–    Katarzynę Horę za sztukę „BABAROG”,
–    Magdalenę Siwik za sztukę „Padalec”.

Teksty nagrodzone są już dostępne online w Bibliotece Dramatu Miesięcznika „Dialog”!

Choć w Konkursie główną rolę odgrywają sztuki teatralne oraz ich „wnętrze”, postanowiliśmy lepiej poznać autorki oraz autora wyżej wymienionych tekstów. Każda z osób odpowiedziała na pytania z cyklu „Kwestionariusz Nowych Sztuk”.

„Chciałbym, aby… teatr był ważny nie tylko dla mnie” – Tomasz Kaczorowski

1. Książka dla dzieci?
„Dzieci z Bullerbyn” Astrid Lindgren.

2. Ulubiony kolor?
Niebieski.

3. Dlaczego teatr?
Ponieważ Teatr to spotkanie i dialog, wzajemne poznawanie się i dzielenie myślami.

4. W teatrze poszukuję…
Empatii.

5. Najważniejszy spektakl dla mnie to…
„Nie-boska komedia” w reżyserii Adama Nalepy z Teatru Wybrzeże.

6. Dobra sztuka teatralna powinna…
Zabierać głos w sprawach najbardziej palących, szukając dla nich odpowiednich środków wyrazu i adekwatnego języka.

7. Słowo „teatr” zamieniłbym na…
Spotkanie.

8. W pracy jestem…
Reżyserem, dramatopisarzem, dramaturgiem, managerem.

9. Słowa, których nadużywam to…
Wyobraź sobie…

10. Chciałbym, aby…
Teatr był ważny nie tylko dla mnie.

Tomasz Kaczorowski – dramatopisarz, dramaturg, reżyser i autor koncepcji warsztatowych. Wyreżyserował dotąd kilkanaście spektakli w teatrach dramatycznych i lalkowych (m.in. „Lepsze lasy” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Ander-Sen” w Teatrze Pinokio w Łodzi i „Mary, łowczyni skamielin” w warszawskim Teatrze Baj). Laureat kilku konkursów dramaturgicznych. Jako reżyser i badacz (doktorant na Uniwersytecie Gdańskim) interesuje się teatrem i dramatem dla młodego widza.

„Dobra sztuka teatralna powinna… zawierać postaci, które śnią się po nocach” – Katarzyna Matwiejczuk

1. Książka dla dzieci?
Jedna? Niemożliwe. „O czym szumią wierzby” Kennetha Grahame’a, wszystko, co napisały dla dzieci Astrid Lindgren, Tove Jansson i L.M.M. Montgomery, „Karampuk” Ludwika Jerzego Kerna, trylogia o Panu Kleksie Jana Brzechwy, „Momo” Michaela Ende… Oraz książki Charlesa Dickensa i Julesa Verne’a, które, szczerze mówiąc, czytałam jako dziecko częściej niż literaturę dziecięcą.

2. Ulubiony kolor?
Zielony, pomarańczowy, różowy. A także wszystkie kolory tęczy i wszystkie kolory, jakie ma niebo o wschodzie i zachodzie Słońca.

3. Dlaczego teatr?
Z dziecięcego marzenia. Jedną z naszych ulubionych zabaw z bratem był festiwal musicalowy z udziałem figurek z jajek-niespodzianek. Był też nasz teatr z kasztanowych ludków jeszcze w zielonych łupinach.

4. W teatrze poszukuję…
Mądrego wzruszenia. Spotkania. Olśnienia.

5. Najważniejszy spektakl dla mnie to…
„Mamu-Ty” w reżyserii Agi Błaszczak. Dlatego, że była to pierwsza premiera mojego tekstu w moim życiu.

6. Dobra sztuka teatralna powinna…
Zawierać postaci, które śnią się po nocach. Przekraczać granice swojego czasu.

7. Słowo „teatr” zamieniłabym na…
Krąg prawdy.

8. W pracy jestem…
Szczera. Nawet gdy nie pracuję, odbywa się gdzieś we mnie praca w tle.

9. Słowa, których nadużywam to…
Oczywiście, duch, fetyszyzacja, energia, droga, szczerość.

10. Chciałabym, aby…
…światem władały psy.
psy żyły 100 lat,
zwierzęta i dzieci były traktowane jak Osoby
i żebyśmy wszyscy przestali się bać.

Katarzyna Matwiejczuk – absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, pisarka i tłumaczka, autorka sztuk teatralnych, scenariuszy słuchowisk, m.in. „Wnuczka Słońca”,„Celineczka”, „Dalajmama”, „Biruta i tajemnica rzeki” oraz  powieści „Jura”. Pracuje w domu, a raczej w drodze między domami w Jedzbarku na Warmii i w Garlicy w Małopolsce.

„W teatrze poszukuję… pęknięć w historii, rzeczywistości, narracji, relacjach” – Karolina Szczypek

1. Książka dla dzieci?
Baśnie braci Grimm, „Karolcia” Marii Kruger i „Wszystkie kolory świata”.

2. Ulubiony kolor?
Czerwony.

3. Dlaczego teatr?
Bo jest zbudowany z emocji lub je wywołuje w sposób najbardziej introwertyczny.

4. W teatrze poszukuję…   
Pęknięć w historii, rzeczywistości, narracji, relacjach.

5. Najważniejszy spektakl dla mnie to…
„Melancholia smoków” Philippe’a Quesne’a i „Pięć łatwych utworów” Milo Raua.

6. Dobra sztuka teatralna powinna…  
Nie odpowiadać na pytania, jeśli w ogóle powinna cokolwiek.

7. Słowo „teatr” zamieniłabym na…
Spotkanie albo podróż.

8. W pracy jestem…
Hiperaktywna.

9. Słowa, których nadużywam to…
Natomiast.

10. Chciałabym, aby…
Świat wypadł z binarnych ram.

Karolina Szczypek – studentka reżyserii na Wydziale Reżyserii w Akademiii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka sztuk teatralnych oraz adaptacji m.in. „Tatarak/Marta”, opowiadania „Tatarak” Jarosława Iwaszkiewicza, a także dzienników tego samego autora. Brała udział w programie stypendialnym dla dramaturgów w Instytucie Adama Mickiewicza w Warszawie.

„(…) jako dziecko marzyłam o przenoszeniu się do innych rzeczywistości” – Katarzyna Hora

1. Książka dla dzieci?
„Atramentowe Serce”  Cornelii Funke.

2. Ulubiony kolor?
Wszystkie odcienie brązu.

3. Dlaczego teatr?
Bo jako dziecko marzyłam o przenoszeniu się do innych rzeczywistości.

4. W teatrze poszukuję…
Łamania konwencji i przyzwyczajeń, zatarcia granic, zaskoczenia, immersji i przede wszystkim niesamowitych historii.

5. Najważniejszy spektakl dla mnie to…
„Nach den letzten Tagen. Ein Spätabend” w reżyserii Christopha Marthalera.

6. Dobra sztuka teatralna powinna…
Wywoływać całe spektrum emocji – im bardziej skrajnych, tym lepiej.

7. Słowo „teatr” zamieniłabym na…
Na nic. Brzmi tak jak powinno.

8. W pracy jestem…
Intensywnie – w pasji, w smutku, w stresie, w euforii. Intensywnie JESTEM.

9. Słowa, których nadużywam to…
Generalnie, cóż, jakby, ale czad, a poza tym nadużywam śląskiego akcentu – lubię chodzić po domu i krzyczeć na wszystko po śląsku.

10. Chciałabym, aby…
Wiek, w którym żyjemy, okazał się być wiekiem empatii.

Katarzyna Hora – studentka reżyserii w Akademii Sztuk Teatralnych na Wydziale Lalkarskim we Wrocławiu. Reżyserka spektakli m.in. „Bajki o Rumaku Romualdzie”, „Króla Edypa”, „Mojej Małej Wojny” czy „Księżycowych Opowieści”, granych wielokrotnie w repertuarze AST oraz w repertuarze Wrocławskiego Centrum Twórczości Dziecka. Współzałożycielka, reżyserka i dramaturżka Teatru im. Stefana Batorego, gdzie wystawiła sztukę „5 Kobiet Boga” wg autorskiego scenariusza.

„Słowo «teatr» zamieniłabym na… przyziemne i absurdalne opowieści bez «to niemożliwe»”  – Magdalena Siwik

1. Książka dla dzieci?
„Ćśśś! Mamy plan”, „Trochę się zgubiłam” Chris Haughton.

2. Ulubiony kolor?
Pastelowy.

3. Dlaczego teatr?
Dla poczucia wolności, konfrontacji z tym, co we mnie odbywa trudną podróż, dla poczucia kontroli nad tworzonym światem, sprawczości i transformacji na wielu poziomach.

4. W teatrze poszukuję…
Wewnętrznych światów, niedopowiedzeń, przestrzeni.

5. Najważniejszy spektakl dla mnie to…
Maleta Company „Put a spell on you” oraz Les Lendemains / Les Philébulistes „La tangente du bras tendu”.

6. Dobra sztuka teatralna powinna…
Poruszać emocjonalnie i wietrzyć umysł. Zaskakiwać formą, mówić o czymś ważnym, lecz nie wprost, otwierać i uwrażliwiać, oddziaływać na wyobraźnię.

7. Słowo „teatr” zamieniłabym na…
Przyziemne i absurdalne opowieści bez „to niemożliwe”.

8. W pracy jestem…  
Kobietą w nieustannym ruchu od zadań specjalnych.

9. Słowa, których nadużywam to…
A macie tak, że…?

10. Chciałabym, aby…
Różnorodność była dla wszystkich wartością dodatnią, żeby każdy mógł być sobą i miał z tego powodu luz.

Magdalena Siwik – założycielka i prezeska Olsztyńskiego Teatru Ulicznego. Autorka scenariuszy i muzyki do spektakli, reżyserka sztuk ulicznych, kuglarka (spec. flowerstick, żonglerka, monocykl, slackline). Pasjonatka teatru, nowego cyrku oraz pedagogiki podwórkowej. Z wykształcenia pracownik socjalny, pedagog, wychowawca. Aktualny zawód – asystentka osób z niepełnosprawnością.

Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy laureatek oraz laureata 32. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży! Już pod koniec tego roku ogłosimy kolejną edycję naszego Konkursu.

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Bez języka nie ma nic

28.05.2023

„Teatr to zawsze ludzie i to zawsze współpraca, a przez to też zawsze pytanie o organizację, to zawsze pytanie o władzę, pytanie o politykę. A jednocześnie teatr jest też zawsze pytaniem o fikcję, o utopię, i oba te kierunki mogą się w nim pomieścić” – z Anah Filou, austriacką dramatopisarką, rozmawia Iwona Nowacka.

Czytaj dalej

Nadzwyczajny entuzjazm i wszechstronność

03.04.2023

„Prezentowaliśmy nasze projekty w rozmaitych warunkach i radziliśmy sobie we wszystkich możliwych i niemożliwych sytuacjach. Byliśmy w pewnym sensie teatralnymi komandosami” – z Niną Horvat, chorwacką dramatopisarką, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Dziecko, które zawsze chciało zajmować się teatrem

03.03.2023

„Wybieram teksty, które stają się inspiracją, punktem wyjściowym. Zawsze na początku prezentuję fragmenty dzieciom. Wspólnie rozczytujemy dramat, rozmawiamy, po czym uczestnicy i uczestniczki zajęć zaczynają wprowadzać swoje zmiany. W założeniu trzymamy się tematu, postaci, czasem dokonujemy skrótów. Sztuka staje się im bliższa, ponieważ mogą decydować, co się z nią dzieje, i wybrać te fragmenty, które przypadną im do gustu, są dla nich szczególnie ważne” – z Agnieszką „Tolą” Słomką, pedagożką oraz reżyserką teatrów dzieci i młodzieży w Myślenickim Ośrodku Kultury i Sportu, rozmawia Sandra Lewandowska.

Czytaj dalej

Język, który wyzwala

27.01.2023

„[…] specyficzny język daje mi możliwość opowiadania w teatrze o dyskryminacji, różnych formach przemocy i opresji, o niepewności i poszukiwaniu sensu, a jednocześnie ukazywania tego z perspektywy młodych ludzi, którzy są w nadwrażliwej fazie życia. To, co wyzwala mnie jako dramatopisarkę, to właśnie język, którym mogę się posługiwać” – z Diną Vukelić, chorwacką dramatopisarką, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Uczyć się i oduczać

31.12.2022

„Jestem odpowiedzialna za swoją własną postawę i za to, kogo wykluczam, a kogo włączam moją sztuką czy też moim zachowaniem w dyskusji. Albo za to, komu daję wspomnianą wcześniej przestrzeń do zabrania głosu. Czyj głos może być usłyszany. Jakie struktury władzy tak właściwie przemawiają przez moje własne zachowanie – czy to w sztuce, czy dyskursie, czy codzienności” – o zmianach struktur organizacyjnych, myśleniu o dyskursie specjalistycznym i teatrze dla młodej widowni z Nikolą Schellmann rozmawia Iwona Nowacka.

Czytaj dalej

Technika wielkiego „albo”

15.11.2022

„Doceniam węgierski realizm, Węgrzy świetnie przedstawiają życie na peryferiach nicości istnienia. Są w tym wybitni. Ale co będzie z wewnętrznym cudem? Co z walką wewnętrzną? Z pragnieniem, ambicją, że musi się udać? Ich realizm polega na tym, że dobrze widzą, jak jest, i umieją to w sztuce przedstawić. Brakuje mi jednak w ich utworach wiary w to, że coś może się zmienić na lepsze. Brakuje mi nadziei, z której bierze się wola walki” – z Patricią Pászt, tłumaczką sztuk polskich na język węgierski, rozmawia Aldona Szczygieł-Kaszuba.

Czytaj dalej

„(nie)zapomniana historia” – rozmowa z autorem

04.08.2022

Sztuka „(nie)zapomniana historia” Michała Kaźmierczaka to dowcipny, a zarazem pełen wrażliwości utwór, w którym bohaterowie mierzą się z problemami pamięci i zapominania. Zapraszamy do lektury fragmentu tekstu nagrodzonego w tegorocznym Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz krótkiej rozmowy z autorem, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

Czytaj dalej

„WEJDŹ NOWA” – rozmowa z autorem

03.08.2022

W gronie laureatów 33. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży znalazł się również Kuba Kapral. Sztuka „WEJDŹ NOWA” zdobyła jedną z trzech równorzędnych II nagród. Zapraszamy do lektury fragmentu tekstu oraz krótkiej rozmowy, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

Czytaj dalej

„NANOWO” – rozmowa z autorem

01.08.2022

Kolejny laureat tegorocznego Konkursu na Sztukę to Beniamin M. Bukowski. Uhonorowany II nagrodą tekst podejmuje refleksję nad tym, czy można rozpocząć życie na nowo. Co to znaczy? Prezentujemy fragment sztuki oraz rozmowę z autorem, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

Czytaj dalej

„jak umierają słonie duże i ciężkie?” – rozmowa z autorem

25.07.2022

Publikujemy fragment kolejnej sztuki nagrodzonej w 33. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży - „jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusza Gołosza. A po fragmencie krótka rozmowa z autorem, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

Czytaj dalej