Elipse
Powrót

Wywiady

25.07.2022

„jak umierają słonie duże i ciężkie?” – rozmowa z autorem

Publikujemy fragment kolejnej sztuki nagrodzonej w 33. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży – „jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusza Gołosza. A po fragmencie krótka rozmowa z autorem, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

 

„jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusz Gołosz

fragment sztuki:

NARRATOR
duży wagon jest trzy razy większy od średniego wagonu
z kolei średni wagon jest dwa razy mniejszy od wagonu małego
oblicz ile słoni zmieści się w dużym wagonie
jeśli w małym wagonie mieści się dziesięć słoni

MARCIN
liczę
mnożę dziesięć słoni razy dwa
10 x 2 = 20
w średnim wagonie siedzi dwadzieścia słoni
20 x 3
trzy razy zero daje zero
trzy razy dwa – sześć
odpowiedź: w dużym wagonie mieści się sześćdziesiąt słoni
= 60
jeden z tych słoni to mój tata
siedzi w wagonie i czyta gazetę
może któryś ze słoni rozwiązuje krzyżówkę?

SŁOŃ
„żałoby utwór liryczny”
pionowo

MARCIN

może któryś mówi drugiemu o swoim synu
mówi mu: mój syn jest odważny
mówi innym dzieciom kim jest jego ojciec
oni mu nie wierzą
ale on jest cierpliwy

SŁOŃ
„elegia”?

MARCIN
tłumaczy im wolno, że jest synem słonia

SŁOŃ
nie „elegia”
na cztery litery

MARCIN
inne słonie w wagonie uśmiechają się ciepło
mówią: dobry z niego chłopiec
jest dobry – potwierdza mój ojciec
mówi: mój syn jest wrażliwy
mój syn często płacze

___

Rozmowa z autorem

Agnieszka Waligóra: Skąd wziął się pomysł na dramat (i skąd akurat słoń)?

Mariusz Gołosz: Słonie przeżywają żałobę podobnie jak ludzie: opłakują śmierć swoich bliskich i odwiedzają ich groby. Nie wiedziałem tego wcześniej, stąd próba zmierzenia się z tematem żałoby przy użyciu metafory słonia, za którego bohater się uważa.

Dla jakiego typu odbiorcy przeznaczony jest tekst – czy skierowano go wyłącznie do dzieci i młodzieży borykającej się ze stratą?

Mam nadzieję, że do jak najszerszej widowni. Nie potrafię dokładnie stwierdzić, kto ma być odbiorcą tekstu. Utrata dotyka wszystkich, tylko niektórych trochę szybciej. Z osobistych doświadczeń myślę, że ważne jest, żeby nie chować tego tematu na lepszy, bardziej odpowiedni czas, bo ten nie nadejdzie.

Jak pisać o żałobie dla najmłodszych? Jaki efekt chciał Pan osiągnąć?

Myślę, że należy pisać tak samo jak do dorosłego odbiorcy. Chciałbym, żeby widz mógł znaleźć w świecie Marcina trochę swojego świata. Mam nadzieję, że uda się to przynajmniej w jakimś stopniu, ale to pokaże dopiero spektakl, jeśli ktoś zdecyduje się wystawić ten tekst.

 

Mariusz Gołosz – dramatopisarz, absolwent filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS (moduł: dramaturgia) w Warszawie. Przez 5 lat pracował jako piekarz w piekarniach w Katowicach, Sopocie i Krakowie. W 2021 r., został wyróżniony w konkursie „Młod(sz)a Polska” Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie za dramat „Z jednej tkaniny” (napisany razem z Darią Sobik). Nominowany do 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę „pieśni piekarzy polskich”. Laureat 33. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży za sztukę „jak umierają słonie duże i ciężkie?”.

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Żywy i analogowy moment

09.02.2024

„Bo kiedy siedzi się w teatrze […] nie rozprasza się tak łatwo, fokus i koncentracja są tu większe, otwieramy się na jakieś przeżycie na godzinę czy dwie” – z Milanem Gatherem, niemieckim dramatopisarzem i reżyserem, rozmawia Iwona Nowacka.

Czytaj dalej

Jeżeli jestem reliktem przeszłości, to trudno!

22.12.2023

„[…] dla mnie ten podział na aktora, reżysera, dramaturga często jest bardzo sztuczny i narzucony. Wolę określenie «człowiek teatru»” – z Mariem Kovačem, chorwackim „człowiekiem teatru”, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Ciało jest barometrem

20.12.2023

„Myślę, że ciało każdej osoby mówi, tylko nie każdy tego ciała słucha. Ciało daje nam inną mądrość, niż ta z głowy” – z Moniką Czajkowską, autorką dramatu „Wychowanie Fizyczne. Sztuka nie tylko dla młodzieży”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Jest to tekst dla zespołu młodych ludzi, którzy mogą z nim działać

18.12.2023

„W mojej wyobraźni widzę zespół muzyczny, DJ-a, elektroniczną muzykę, dźwięki sączące się w szczelinach, które są dopełnieniem poetyckiego języka” – z Tomaszem Daszczukiem, autorem dramatu „Kto? Co? Czasownik”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Niesiemy ogień w sobie

16.12.2023

„[...] ciekawi mnie performatywny charakter tego specyficznego okresu przechodzenia z dzieciństwa w dorosłość, który nie jest jednym punktem w czasie, tylko rozciągniętym procesem” – z Andrzejem Błażewiczem, autorem dramatu „Dziewczyna w ogniu”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Człowiek uczy się kreatywności jak wszystkiego innego

14.12.2023

„Wszystkie gorące tematy, zwłaszcza te, które stale nas niepokoją i uwierają, są teatrowi potrzebne, a w zasadzie – są mu niezbędne do życia” – – z dramaturżką Katariną Pejović i reżyserem Dario Harjačekiem rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Pisanie to dyscyplina podobna do lekkoatletyki

07.12.2023

„Musisz usiąść przy tym biurku i komputerze, pozwolić słowom i pomysłom przyjść do ciebie, następnie zapisać je, usunąć, pomyśleć o nich jeszcze raz, aż to, co napiszesz, będzie miało sens i będziesz zadowolona z efektu” – z Laną Šarić, chorwacką dramatopisarką, rozmawia Martyna Lechman.

Czytaj dalej

Poszukiwanie nadziei

30.11.2023

„Kiedy piszę dla dzieci, zawsze staram się jakoś pogodzić realny świat, w którym żyją, z jakąś nadzieją na to, jak ten świat powinien wyglądać. Na to poszukiwanie nadziei poświęcam większość czasu, bo musi ona być możliwie realistyczna i komunikować się z młodym odbiorcą, który powinien odnosić wrażenie, że to, co pozytywne, jest w zasięgu ręki” – z Ivorem Martiniciem, chorwackim dramatopisarzem, rozmawia Martyna Lechman.

Czytaj dalej

Tekst to sierota w teatrze

14.11.2023

„Gdyby sztuki Szekspira były jedynie służebne wobec teatru, dzisiaj pewnie byśmy ich nawet nie znali, bo nie przetrwałyby do naszych czasów. Druk pozwala dramatowi trwać” - o roli tekstu w teatrze, szansach dla osób debiutujących i sytuacji współczesnego teatru z Martą Guśniowską, Maliną Prześlugą i Marią Wojtyszko rozmawia Piotr Dobrowolski.

Czytaj dalej

Teatr to prestiż, czyli o teatrze chorwackim dla młodego widza

16.10.2023

„[…] w Chorwacji tradycja teatralna jest bardzo silna i nie chodzi tylko o chodzenie do teatru. To jest jakiś prestiż” – z Gabrielą Abrasowicz i Martyną Lechman, tłumaczkami sztuk teatralnych opublikowanych w 51. numerze w serii „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”, rozmawia Kinga Piotrowiak-Junkiert.

Czytaj dalej