Elipse
Powrót

Aktualności

31.05.2022

„Ptasilot” – premierowe czytanie online

Sztuka „Ptasilot” Anah Filou w tłumaczeniu Iwony Nowackiej już od dziś dostępna w ramach projektu Scena Czytana online. Realizacji towarzyszy scenariusz zajęć, który stanowi zaproszenie do aktywnej interpretacji utworu z dziećmi. Tekst ukaże się także jesienią w 50. numerze Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży.

Czarna grafika z białym napisem: Scena Czytana online Ptasilot w reżyserii Karoliny Kowalczyk. Po prawej stronie dwie postacie, na które pada okrągłe pomarańczowe światło. Są ubrane w marynarskie stroje.

 

Nowa odsłona Sceny Czytanej online

Zapraszamy na platformę PPV Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, na której już od dziś od godz. 12:00 będzie obejrzeć można czytanie performatywne online sztuki „Ptasilot”. Tekst przetłumaczyła Iwona Nowacka, a czytanie przygotowała Karolina Kowalczyk. Dramat opowiada o Naninie, dziewczynce, która razem z tatą ma odwiedzić mieszkającą w innym kraju babcię. Bohaterka przeżywa swój pierwszy lot samolotem, dowiadując się jednocześnie, z czym łączą się zagraniczne podróże. Konieczność posiadania paszportu zostaje skonfrontowana z ptasimi sposobami przemieszczania się – zwierzęta nie potrzebują do tego dokumentów, co prowokuje Naninę do różnych przemyśleń.

Scena Czytana online „Ptasilot” powstała z myślą o widowni od 6 roku życia. Podobnie jak inne materiały z tego cyklu, można ją oglądać zarówno w ramach zajęć szkolnych, jak i w domu.

Podróż z paszportem i bez paszportu, czyli scenariusz zajęć

„Ptasilot” nie kończy się na teatralnej scenie: zapraszamy do omawiania dramatu w szkole i nie tylko! W tym celu Marta Gosecka, pedagożka teatru, przygotowała scenariusz zajęć, który pomoże twórczo spojrzeć na tekst. Proponowane ćwiczenia mają zróżnicowany charakter, dzięki dużej ilości gier ruchowych stanowiąc angażującą rozrywkę. Zabawy przypominają wiedzę o ptakach i rozwijają znajomość geografii, a możliwość samodzielnego stworzenia nietypowych map i paszportów rozbudza wyobraźnię dzieci uczestniczących w zajęciach. Całość służy pogłębieniu umiejętności nazywania swoich emocji.

Scenariusz do pobrania na stronie internetowej Centrum Sztuki Dziecka.

 

Scena Czytana online „Ptasilot”
autorka sztuki:
Anah Filou
tłumaczenie: Iwona Nowacka
reżyseria: Karolina Kowalczyk
obsada: Michał Lewandowski, Krystyna Maksymowicz-Ambros, Wojciech Sandach
dźwięk: Bartosz Jurgiel
światło: Szymon Gębka
operatorzy kamer: Michał Borowiecki, Paweł Kochański, Kacper Matuszak
montaż: Paweł Kochański, Karolina Kowalczyk
realizacja video: WeCam Film Production
koordynacja projektu: Aleksandra Łozowska, Joanna Żygowska

Anah Filou – austriacka autorka o pseudonimie artystycznym Effe U Knust, studiowała w Linz historię sztuki i w Grazu scenopisarstwo. Uczestniczyła w kilku kursach artystycznych – na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu w Kursie Sztuk Performatywnych, w Kursie Pisarskim przy teatrze Schauspielhaus Wien, w Interplay Europe w Szwecji, Summer School Südtirol, Frankfurckim Forum Autorów Sztuk dla Dzieci i Młodzieży, 24h Drama w Theater Konstanz, 96amstück w Bazylei, 4+1 w teatrze Schauspiel Leipzig, d.ramadan w Theater Oberhausen oraz Lit.Fest w Stuttgarcie. Publikowała w czasopismach takich jak „Lichtungen”, „Bella Triste”, „Politisch Schreiben”. Prapremierowe wykonania jej sztuk odbyły się w Hessisches Landestheater w Marburgu. Jesienią 2020 Filou została wyróżniona tytułem Honorowego Obywatela miasta Marburg.

 

Przekład sztuki powstał w ramach stypendium Hessisches Landestheater Marburg. Prawa autorskie do sztuki reprezentuje w Polsce Agencja Dramatu i Teatru „ADiT” w Warszawie.

Czytanie performatywne tekstu „Ptasilot” zostało realizowane w ramach współpracy z Teatrem Współczesnym w Szczecinie oraz Hessisches Landestheater w Marburgu.

 

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Wyniki I etapu naboru do Programu pisarskiego!

14.03.2024

Jury do II etapu naboru do Programu pisarskiego zakwalifikowało 10 koncepcji dramatów. Przedstawiamy listę wybranych projektów.

Czytaj dalej

Ogłaszamy 35. Konkurs na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

05.02.2024

Rusza 35. Konkurs na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Nabór zgłoszeń trwa do 2 kwietnia 2024 roku.

Czytaj dalej

Startuje nabór koncepcji do Programu pisarskiego

15.01.2024

Nabór do Programu pisarskiego rusza już dziś! Na zgłoszenia czekamy do 29 lutego 2024 roku.

Czytaj dalej

„Trzy teksty o polskiej choreografii dla młodej widowni”

29.12.2023

Zapraszamy do lektury publikacji „Trzy teksty o polskiej choreografii dla młodej widowni” autorstwa Anny Królicy, Katarzyny Lemańskiej oraz Alicji Müller.

Czytaj dalej

Przerwa w sprzedaży publikacji Centrum Sztuki Dziecka!

13.12.2023

Od 15 grudnia 2023 do 8 stycznia 2024 (włącznie) nastąpi przerwa w sprzedaży wszystkich publikacji Centrum Sztuki Dziecka, w tym wydawnictwa „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Czytaj dalej

Dołącz do Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej!

13.12.2023

Poszukujemy pracownika/pracowniczki do Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej. Nabór zgłoszeń trwa do 12 stycznia 2024 r.

Czytaj dalej

Najnowszy 52. numer „Nowych Sztuk” dostępny w sprzedaży!

06.12.2023

Z przyjemnością ogłaszamy premierę kolejnej antologii w serii „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Czytaj dalej

Można czuć! Warsztaty dramatopisarskie (sztuki/teksty dla młodzieży)

02.11.2023

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów dramatopisarskich! Spotkamy się w Poznaniu w dn. 8-9.12.2023.

Czytaj dalej

CALL FOR PAPERS „Nowe teksty o dramaturgii” (IV edycja)

26.10.2023

Zapraszamy do udziału w IV odsłonie call for papers „Nowe teksty o dramaturgii”. Wybrane szkice ukażą się na stronie nowesztuki.pl. Termin nadsyłania krótkich abstraktów upływa 6 listopada 2023.

Czytaj dalej

Wypełnij ankietę i pomóż nam lepiej projektować wydarzenia branżowe!

20.10.2023

Aby zdiagnozować potrzeby osób pracujących w obszarze sztuki dla młodej widowni, Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zachęca do wypełnienia ankiety.

Czytaj dalej