Program pisarski 2024
W tegorocznej edycji Programu pisarskiego nagrodzono dwie autorki: Ewa Galicę za koncepcję pt. „Eryka i Skarabeusz” oraz Joannę Kowalską za „Dziewczyna i morze”. Obie autorki znajdują się na finalnym etapie tworzenia pełnowymiarowych sztuk teatralnych, które już wkrótce ujrzą światło dzienne.
Indywidualny proces twórczy
Autorki regularnie odbywają konsultacje z osobami wspierającymi proces twórczy. Ich zdaniem jest merytoryczne wsparcie, m.in. poprzez krytyczną lekturę tekstu czy rozmowę o potencjalnych kierunkach i rozwiązaniach. Ewa współpracuje z pedagożką teatru Justyną Czarnotą, a Joanna z badaczem i historykiem Piotrem Morawskim. Każdy zespół wspiera również Magdalena Przybylska z Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, która koordynuje indywidualny przebieg Programu.
Inspirujące spotkania
W maju osoby z Programu odwiedziły Poznań, by skorzystać z konsultacji eksperckich z dziećmi i młodzieżą ze Szkoły Podstawowej nr 3 oraz wziąć udział w warsztatach z reżyserem Robertem Jaroszem.
Ewa Galica z Justyną Czarnotą spotkały się z klasą 3a, natomiast Joanna Kowalska z Piotrem Morawskim rozmawiały z uczniami i uczennicami z klasy 6b. W spotkaniach uczestniczyły również pracowniczki Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej Aleksandra Rajska i Magdalena Przybylska. Te owocne i inspirujące rozmowy stanowiły kluczowy etap w rozwijaniu ich koncepcji, pozwalając autorkom zweryfikować swoje pomysły z recepcją docelowej widowni.
Dodatkowo autorki odbyły indywidualną konsultację z wybranym specjalistą, a pod koniec lipca spotkają się z Karoliną Oponowicz na warsztacie redaktorskim.
Finał Programu
Program pisarski ma na celu kompleksowe wsparcie procesu twórczego, prowadząc do powstania gotowych tekstów dramatycznych skierowanych do młodej widowni. Już we wrześniu „Eryka i Skarabeusz” Ewy Galicy oraz „Dziewczyna i morze” Joanny Kowalskiej będzie można zobaczyć na deskach teatru.
Utwory te zostaną zaprezentowane podczas Finału 35. Konkursu na Sztukę oraz Programu pisarskiego w Krakowie, organizowanym przy współpracy z Teatrem Groteska oraz Teatrem Ludowym. Wydarzenie odbędzie się w dniach 11-13 września 2024 roku. Prezentacje przyjmą formę czytań performatywnych, co umożliwi publiczności zapoznanie się z nowymi sztukami.
Laureatki Programu pisarskiego:
Ewa Galica – studiuje na V roku reżyserii na Akademii Teatralnej w Warszawie. Wcześniej ukończyła animację kultury oraz optykę biomedyczną. Pracę artystyczną stara się łączyć z działaniami społecznymi. Prowadzi warsztaty teatralne w ramach projektu Lanterna Futuri dla młodzieży z Czech, Niemiec i Polski. Jej prace pokazywane były na festiwalach: iTSelF; Mozart Junior; Kontrapunkt; Pociąg do Miasta; Open The Door, 10. 11. i 12. Forum Młodej Reżyserii; FIST w Belgradzie; 43. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych; Kommen und Gehen w Goerlitz; Die-Wo-Spielen w Stuttgarcie. Zdobyła kilka nagród i wyróżnień. Za spektakle ,,A ja żyję bardzo’’ oraz ,,Minuta w Ciemności’’ dwukrotnie otrzymała nagrodę ,,Verba’’ Stowarzyszenia Autorów ZAiKS podczas 11. oraz 12. Forum Młodej Reżyserii. ,,A ja żyję bardzo’’ zostało wskazane jako Najciekawszy Debiut sezonu teatralnego 2022/2023 wg rankingu Miesięcznika Teatr. Za reżyserię spektaklu ,,Minuta w Ciemności’’ otrzymała nagrodę Best Director Award na festiwalu FIST w Belgradzie. Jej reżyserski debiut w teatrze instytucjonalnym to spektakl ,,Żydowski Pies” w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Ma za sobą debiut dramatopisarski – dramat ,,drzwi otwierają się’’ – dzięki któremu została laureatką Konkursu M(ł)odsza Polska organizowanego przez Narodowy Teatr Stary w Krakowie. Ma nadzieję, że kiedyś jeszcze coś uda jej się napisać. Lubi teatr, ale nie tylko i nie zawsze.
Joanna Kowalska – dramaturżka, autorka adaptacji teatralnych i tekstów piosenek, aktorka. Absolwentka AST we Wrocławiu oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Twórczyni adaptacji teatralnych do spektakli Piotra Ratajczaka: „Zły” (Teatr Polski w Bielsku- Białej, 2020), „Lalka” (Teatr Współczesny, Szczecin, 2021), „Ziemia obiecana” (Teatr im. J. Kochanowskiego, Opole, 2022), „Granica” Teatr Polski, Bielsko-Biała, 2023). Stale współpracuje z Nataszą Sołtanowicz tworząc piosenki i scenariusze spektakli dla młodzieży: „Pasztety do boju” (Teatr Nowy w Słupsku), „Miejskie Ziółka” (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu). Współzałożycielka stowarzyszenia wrocławskiego [in between], gdzie razem z Sołtanowicz realizują autorskie spektakle offowe ( „Sweet Home”, 2021 „Tutaj”, 2022, „Teraz” 2023). W 2023 roku miała miejsce premiera jej sztuki dla młodzieży „Klub Niepokornych” w Teatrze Garnizon Sztuki w Warszawie oraz premiera jej tekstu scenicznego „Anomalia” w Teatrze Narodowym w Craiovej w Rumunii.
Osoby towarzyszące w procesie twórczym:
Justyna Czarnota – pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. Prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe. Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin, ciekawią ją szczególnie przedstawienia eksperymentujące z pozycją publiczności i modele działania wzmacniające bliskość między osobami na widowni.
Piotr Morawski – kulturoznawca, historyk kultury. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Interesuje się kulturową historią teatru oraz współczesnymi praktykami performatywnymi, krytyką instytucjonalną w teatrze, wytwarzaniem dyskursów na temat teatru, performansów i widowisk. Opublikował m.in. „Oświecenie. Przedstawienia” (2017), obecnie przygotowuje książkę na temat budowania relacji z publicznością przez Teatr Ziemi Mazowieckiej w latach 1956-1968.