Pacamambo
-
Autor/Autorka
Wajdi Mouawad
-
Wiek adresata
od 13 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną
-
Opracowanie
Dominika Zaborowicz-Komendzińska
Tematy
-
Obsada
Julia; Maria-Maria; Grubas; Psychiatra; Księżyc; Śmierć
-
Streszczenie
W gabinecie psychiatrycznym trwa sesja. Pacjentką jest nastoletnia Julia, która stanowi dla lekarza nie lada wyzwanie. Dziewczyna, która była uczestniczką dramatycznego wydarzenia, nie chce współpracować. Nie widzi nic szczególnego w tym, że na blisko trzy tygodnie zamknęła się w ciemnej piwnicy ze zwłokami ukochanej babci. Nie rozumie zamieszania, jakie po tym nastąpiło. Twierdzi, że wszyscy wmawiają jej, że była w szoku po śmierci Marii-Marii, a ona po prostu postąpiła tak, jak w tamtej chwili podpowiadało jej serce. Po miesiącach terapii dziewczyna z oporami zaczyna opowiadać, co zaszło. Wszystkiemu winny jest Księżyc, zwiastun śmierci. Przyszedł niespodziewanie i zabrał ze sobą Marię-Marię do krainy Pacamambo, w której wszyscy ludzie są równi i każdy może decydować o sobie. Julia znała Pacamambo z opowieści, jakie snuła jej babcia, niby wie, że to tylko wymyślona historia, ale z drugiej strony wierzy, że jest to jedyne miejsce, w którym może spotkać Marię-Marię żywą. Dlatego w desperackim akcie niezgody postanawia zaczekać na Śmierć, aby wygarnąć, co o niej myśli; pragnie odnaleźć swoją drogę do Pacamambo. Dziewczynce towarzyszy pies Grubas, który posiada zdolność porozumiewania się z umarłą babcią. Julia wierzy, że ona i Grubas są od Śmierci silniejsi, że uda im się tchnąć w Marię-Marię życie. Wnuczka próbuje zatrzymać babcię jak najdłużej, uparcie maluje i perfumuje gnijące ciało. Kiedy w końcu Śmierć nadchodzi, nie jest na Julię zła. Próbuje łagodnie wytłumaczyć dziewczynce, że tylko ona ma prawo przyjść i powiedzieć każdemu, że nadszedł czas na odejście. Desperackie kroki tego nie zmienią. Czas Julii jeszcze nie nadszedł, na wpół żywą dziewczynkę znajdują w piwnicy sąsiedzi.
-
PRZESŁANIE
„Pacamambo” to tekst wymagający odpornego widza. Rozpaczliwa niezgoda bohaterki na śmierć babci robi przejmujące, czasami wręcz piorunujące wrażenie. Odejście bliskiej osoby budzi sprzeciw, żal, złość, rozpacz – to normalne, jednak: „jeśli zgadzasz się na narodziny, to zgadzasz się i na śmierć”. Sztuka powstała w oparciu o dwa teksty: „Śmierć na kredyt” Louisa-Ferdinanda Celine’a i „Życie przed sobą” Romain Gary’ego. Bunt i złość Julii to odpowiedź autora na wojnę w Libanie.
-
Źródło pochodzenia tekstu
Tłumaczenie z języka francuskiego: Kazimierz Skorupski
-
Lokalizacja
31. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2011 r.)