Podczas drugiej edycji formuła Konkursu ewoluowała, zyskał charakter mieszany (otwarty, zamknięty). W kolejnych dwóch latach uczestnikami byli nie tylko polscy, ale również zagraniczni autorzy, m.in. z Grecji, Węgier czy Australii. Od czwartej edycji, czyli od roku 1992, Konkurs ma charakter otwarty. Udział w nim biorą zawodowcy i debiutanci. Z roku na rok zainteresowanie Konkursem wzrasta, o czym świadczy liczba zgłaszanych tekstów. W 2020 roku padł rekord, ponieważ otrzymaliśmy 183 teksty.
Początkowo, wybrane sztuki biorące udział w Konkursie, ukazywały się w czasopiśmie „Sztuka dla Dziecka”, wydawanym przez Centrum od 1986 do 1990.
W roku 1992 pojawił się pierwszy zeszyt „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży”. W latach 2013-2016 odbywał się Konkurs na Miniaturę Teatralną, skierowany do bardzo młodych, nastoletnich. Wybrane, nagrodzone sztuki zostały opublikowane w zeszycie zatytuowanym „Nowe Sztuki Młodzieży dla Młodzieży”.
Inicjatorem powstania Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży i jego koordynatorem do roku 2019 był Zbigniew Rudziński. Od 2020 roku Konkurs koordynuje Joanna Żygowska. Konkurs powstał w momencie, gdy współczesne teksty nie były tak popularne w teatrze dla młodego widza. Lata pracy przyczyniły się do zmian w repertuarze oraz do wypromowania wielu twórców i twórczyń, zainteresowanych teatrem młodego widza.
W 1987 roku w Teatrze Nowym w Poznaniu Maciej Wojtyszko poprowadził warsztat dramatopisarski „Ołówek i gumka teatralna”. Wydarzenie to stało się inspiracją do stworzenia regularnych spotkań dla profesjonalistów piszących dla teatru dla dzieci.
Od 1994 roku Konkursowi towarzyszą warsztatowe spotkania dramatopisarzy. Uczestnikami są m.in. osoby, których teksty zdobyły nagrodę lub zostały wyróżnione przez jury, a także specjaliści związani z twórczością teatralną dla młodych. Celem warsztatów jest wspierane, rozwój i kształtowanie międzypokoleniowe wspólnoty piszących dla teatru. Początkowo miejscem spotkań była Wyspa Edwarda w Zaniemyślu. Pierwsze warsztaty dramatopisarskie, ze względu na wysoką liczbę uczestników, odbywały się rotacyjnie, zainteresowani zostali podzieleni na grupy. Z tego samego powodu, w 1998 r., spotkania zostały zorganizowane dwa razy – w maju i we wrześniu. W roku 2009, podczas Międzynarodowego Forum Autorów, gościliśmy polskich oraz zagranicznych twórców. Rok później miejscem warsztatów stało się Obrzycko, gdzie spotykamy się do dziś.
Obecnie warsztaty dramatopisarskie odbywają się we wrześniu każdego roku.