Czary-mary
-
Autor/Autorka
Anna Burzyńska
-
Wiek adresata
od 7 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną
-
opracowanie
Przemysław Zdrok
-
Obsada
2 wiedźmy w wieku ok. 35 lat; 2 córki i 7 dzieci w wieku ok. 8-9 lat; Nauczycielka; Woźna; Pani Dyrektor; dzieci do scen zbiorowych
-
Streszczenie
Mieszkająca na Łysej Górze współczesna wiedźma Poczwaryna ma kłopoty z córkami, Ohydią i Paskudią, które są zbyt dobre. Wraz z przyjaciółką Szkaradyną postanawiają wysłać je do normalnej szkoły, aby zrozumiały, jak okropne jest bycie grzecznym i doceniły uroki życia wiedźmy. Dziewczynki trafiają na lekcję matematyki do surowej nauczycielki zwanej „Wiedźmą”. Chcąc pomóc nowym kolegom, rzucają na nich czar służący opanowaniu tabliczki mnożenia. Przypadkiem sprawiają jednak, że znika dziennik. „Wiedźma” grozi, że jeśli nie znajdzie się on do następnego dnia, wszyscy uczniowie zostaną na drugi rok w tej samej klasie. Ohydia i Paskudia wracają na Łysą Górę i proszą Poczwarynę i Szkaradynę o pomoc. Te, dowiedziawszy się o historii, przebierają się za wizytatorki z kuratorium. Odczarowują dziennik i przepytują dzieci z matematyki. Dzięki Ohydii i Paskudii uczniowie nabierają wiary w siebie i już bez czarów recytują tabliczkę mnożenia. „Wiedźma” łagodnieje i zgadza się na wycieczkę na Łysą Górę.
-
PRZESŁANIE
Pełne piosenek, zabawne widowisko muzyczne uwspółcześniające stereotyp czarownicy i zachęcające do wiary w siebie, pomimo strachu przed surowymi nauczycielami.
-
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2001
-
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)