Edu-
ak
cje
Edu-akcje to projekt, który narodził się w 2019 roku z potrzeby rozwijania działań edukacyjnych wokół propozycji repertuarowych Centrum Sztuki Dziecka. W programie znalazły się warsztaty, działania artystyczne – rozumiane jako spotkania twórcze i performatywne, publikacje rozwijające i poszerzające perspektywę odbiorczą.
W programie Edu-akcji znalazły się warsztaty, działania artystyczne rozumiane jako spotkania twórcze i performatywne, publikacje rozwijające i poszerzające perspektywę odbiorczą. Materiały towarzyszące spektaklom zostały zebrane w formę Edu-pakietów. Są dostępne na stronie internetowej Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Za projekt w latach 2019-2021 odpowiadała Sandra Lewandowska.
Edu-pakiety są materiałami edukacyjnymi, w których znalazły się m.in. scenariusze zajęć, a także przewodnik po spektaklach. Scenariusze do spektakli zaprojektowane zostały przez doświadczone nauczycielki i metodyczki, współpracujące z Centrum Sztuki Dziecka. Przewodniki do spektakli są wspólną pracą pedagożek teatru i pracowniczek Centrum Sztuki Dziecka. Niektóre spektakle zawierały też dodatkowe materiały, które powstały przy okazji rozwijania i poszerzania projektu. Scenariusze do dramatów przygotowały pedagożki teatru na co dzień reprezentujące instytucje z całej Polski.
Warsztaty pedagogiczno-teatralne były formą wprowadzenia do spektaklu, wspierającą świadomy odbiór. Łączyły się z zagadnieniami poruszanymi w przedstawieniu, odwołując się przy tym do codziennych zdarzeń uczestników, do energii, doświadczeń i potencjału grupy. Przeznaczone są dla wszystkich widzów. W ramach projektu odbyły się również spotkania po spektaklach w formie otwartych rozmów z elementami działań praktycznych, zapraszające widzów do refleksji nad tematami poruszanymi w przedstawieniu.
Projekt składał się z cyklu spotkań wokół wybranych spektakli z repertuaru Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. W zajęciach uczestniczyli twórcy przedstawień, m.in. reżyser, dramaturg oraz pedagożka teatru. Celem tego działania było zachęcenie nauczycieli do rozmowy na temat powstających i obecnych produkcji przez przekazywanie narzędzi i metod do interpretowania ich, a także próba połączenia spektakli z lekcjami w szkole.