Autor/Autorka
Tomasz Kaczorowski
Wiek adresata
od 15 lat
Zalecana na scenę
dramatyczną
Opracowanie
Anna Czernow
Obsada
Achilles, Kassandra, Patrokles, Pentesilea, Bryzeida, Erynnis, Ludzie
Streszczenie
„Achilleis. 2021” to sztuka zaangażowana, aktualna, niemal na gorąco relacjonująca język i temperaturę ulicznego buntu anno domini 2020/2021, a zarazem ma ambicje uniwersalne. Brawurowo wpisuje pulsującą teraźniejszość w chłodną i zdystansowaną antyczną ramę. Rozgrywające się wciąż aktualne wydarzenia umieszcza w kontekście odwiecznych konfliktów ujętych w uniwersalne mityczne wzorce. Achilles, Kassandra, Patrokles, Bryzeida oraz pozostałe postacie dramatu komunikują gniew, zagubienie, niepokój i niezgodę na rzeczywistość, prezentując odbiorcom utarte, zgodne z wyznacznikami antycznej tradycji maski. Jednocześnie używają do tego fraz bardzo aktualnych, wybrzmiewających na protestach ulicznych oraz w mediach społecznościowych, składających się na narrację strajku kobiet. Rozpisując hasła – te skandowane, wypisywane na kartonach i te z internetowych memów – na role „Iliady”, autor sztuki tworzy interesujący, mieszany język – z jednej strony kolokwialny, rozkrzyczany, dosadny, z drugiej zaś poetycki, rytmiczny, zmetaforyzowany. A we wszystko to wplata pytanie, zadawane zarówno przez bohaterów, jak i przez narratora: Kto tu ma głos? A kto powinien go mieć? Próbą odpowiedzi jest finał dramatu – na wskroś współczesny monolog Kassandry (niepozbawiony tradycyjnie kasandrycznego tonu wybrzmiewającego w tragicznym pytaniu „a nie mówiłam?”) połączony z propozycją zmiany tytułu na „Kassandra. 2021”.
PRZESŁANIE
Edukacyjne: sztuka stanowi kontynuację nurtu wywodzącego się z tradycji wyznaczonej przez eposy homeryckie i „antyczny teatr” Stanisława Wyspiańskiego. Jest znakomitą propozycją współczesnej reinterpretacji antycznych wzorców i motywów.
Obywatelskie: sztuka jest swoistym manifestem komunikującym potrzebę aktywności i zaangażowania, a nie obojętności czy bierności.
Filozoficzne: sztuka ukazuje teraźniejszość jako kolejną inkarnację wciąż powtarzającej się historii, element większego, uniwersalnego wzorca.
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2021
nagrody i wyróżnienia
jedna z trzech równorzędnych nagród w ww. Konkursie
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu) oraz Biblioteka Dramatu | Dialog (link do tekstu: https://www.dialog-pismo.pl/sites/default/files/biblioteka/tomasz_kaczorowski_achilleis.pdf )