Autor/Autorka
Marta Mazur
Wiek adresata
od 14 lat
Zalecana na scenę
dramatyczną
Opracowanie
Krzysztof Dziemian
Obsada
Hiphopowcy z ławki pod blokiem (osiemmnastolatkowie): CHASZCZU, IKS, IGREK; Piętnastoosobowy chór antyczny w chitonach, chlamidach i maskach.
Streszczenie
Na odrapanej, zdemolowanej ławce pod blokiem, której koloru nie sposób rozpoznać, spotykają się codziennie trzej przyjaciele. Ich spotkania mają zawsze taki sam scenariusz. Młodzieńcy palą marihuanę, rozmawiają i rapują na temat swojego ciężkiego życia. Od dziecka pozostawieni sami sobie, opuszczeni przez rodziców, pomimo że już dorośli – wciąż o nich myślą, potrzebują ciepła i wsparcia, którego nigdy nie mieli. Dobrze im tylko w swoim towarzystwie oraz z jedyną towarzyszką i miłością ich życia – marihuaną. W poszukiwaniu rozwiązania niewesołej sytuacji wpadają na pomysł samobójstwa. Ostatecznie IGREK spotyka wychowawcę z technikum i pod wpływem rozmowy z nim postanawia zmienić swoje życie. CHASZCZU i IKS, pod wpływem narkotyku, odbierają sobie życie, skacząc z dachu swojego bloku. Na wzór antycznej tragedii akcja sztuki trwa dobę i kończy się tragicznie. W epilogu IGREK apeluje do rodziców i nauczycieli o bardziej uważne przyglądanie się problemom i potrzebom młodych ludzi.
PRZESŁANIE
Autorem sztuki jest licealistka sprawnie operująca autentycznym slangiem hiphopowców i palaczy marihuany. Przesłanie sztuki, wyrażone wprost już w prologu, nie jest już tak autentyczne. Przestrzega przed braniem narkotyków i pozostawianiem młodych ludzi samym sobie. Sztuka karmi się stereotypami, całość zdaje się jednak mieć pewne wartości edukacyjne.
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2007
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)