Wróć

Dzień konia

  • Autor/Autorka

    Barbara Dohnalik

  • Wiek adresata

    od 16 lat

  • Opracowanie

    Katarzyna Mazur-Lejman

  • Streszczenie

    Akcja utworu, utrzymana w stylistyce groteski, rozgrywa się w czasie studniówki w męskiej toalecie. Umiejscowienie wydarzeń w WC autorka uzasadnia tym, że „jest to jedyne miejsce w szkole, które można nazwać enklawą wolności”. Do toalety naprzemiennie wchodzą sprzątaczki, nauczyciele, uczniowie oraz dyrektorka szkoły, która obsesyjnie pragnąc mieć pod kontrolą nieprzewidywalne zachowania uczniów, zabrania zamykać do niej drzwi. Co więcej, w trosce o tych, którzy muszą z uroczystości odejść na stronę – każe w ubikacji zawiesić nagłośnienie.

    Stojąca na progu dorosłości młodzież ma należeć do pokolenia, przed którym otwierają się nowe, systemowe możliwości. Początki kapitalizmu, widocznego głównie w reklamach, jawią się, zwłaszcza starszemu pokoleniu, jako okazja do rozwinięcia skrzydeł. Tymczasem skrzydła nie rosną albo okazują się nieproporcjonalne w stosunku do możliwości. Ostatecznie to, co wielkiego zostaje do zrobienia przez młodzież, to podłożenie bomby, dokonanie aktu samospalenia lub przykucie się do sedesu ku uciesze Wielkiej Małpy.

  • PRZESŁANIE

    Historia jest nauką o wolności. Wolność jest nieustannym dążeniem, a każde kolejne pokolenie wypracowuje jej własną wersję.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w 1997 roku

  • Nagrody i wyróżnienia

    nagroda w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Powrót do góry strony