Wróć

Grrry

  • Autor/Autorka

    Barbara Dohnalik

  • Wiek adresata

    od 10 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną

  • opracowanie

    Malina Prześluga

  • Obsada

    ON I; ON II; OFF

  • Streszczenie

    Dwóch chłopców siedzi na obrotowych taboretach przed komputerami. Grają w zabijanie potworów. Nie rozmawiają, rzucają pojedyncze komentarze o przebiegu gry. Do uszu jednego z nich, zwanego ON I, dochodzi głos z OFF-u. OFF pyta o sens tej rozrywki, droczy się z chłopcem, chcąc go przekonać, że nie tak powinno wyglądać życie. Drugiemu z graczy nie podoba się, że partner nie skupia się na grze. Chłopcy uznają głos za wirusa, śmiecia programowego. OFF nie daje za wygraną, wciąż pyta o powód oddalenia się chłopca od prawdziwego świata. Ten początkowo się irytuje, ale w końcu opowiada głosowi o swoich rodzicach. Według niego oboje nie dbają o swojego syna. Chłopiec liczy na współczucie, jednak OFF twierdzi, że jego sytuacja jest zwyczajna. Każe mu wracać do domu. ON I, zaczynając kolejną grę, postanawia, że jego życie będzie prawdziwe. Zakłada maskę Minotaura i skrzydła Ikara, a później, „w imię gry” zabija kolegę. Próbuje odlecieć na sztucznych skrzydłach, w końcu odwraca się. Nie ma twarzy.

  • PRZESŁANIE

    Sztuka może być traktowana jako przestroga. Dotyczy problemu, z którym dziś zmaga się wiele nastolatków. Ucieczka w wirtualny świat wydaje się być ocaleniem, formą wyrażenia buntu wobec rzeczywistości i własnej osoby – autorka uświadamia widzom, do jakich drastycznych skutków może prowadzić taki wybór. To poetycka, pełna symboli opowieść o świecie, w którym gubią się tysiące młodych ludzi.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2003

  • Nagrody i wyróżnienia

    wyróżnienie honorowe w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Powrót do góry strony