Gry o przyszłość
-
Autor/Autorka
Athena Farrokhzad
-
Wiek adresata
od 12 lat
-
Rok powstania tekstu
2022
-
Opracowanie
Aleksandra Łozowska
Tematy
-
Obsada
A, B, C, D, Funkcjonariuszka
-
Streszczenie
Dzień rozgrywek „Gry o przyszłość”. To turniej, w którym można wygrać „bilet do idealnej przyszłości” (nagroda zostanie wręczona w dniu osiemnastych urodzin). Osobami uczestniczącymi są czternastolatkowie – A, B, C i D. Każda z osób ma inne motywacje, by wygrać. Na początku A jest ciche, zachowawcze, o B dowiadujemy się, że dzięki wygranej chce pomóc mamie, C podchodzi sceptycznie do turnieju, a D zachowuje się, jakby było doświadczonym graczem. Gdy tuż przed rozgrywkami zaczynają ze sobą rozmawiać, C chce zrezygnować, ale okazuje się, że do turnieju potrzebne są cztery osoby. Pojawia się głos Mistrza Gry. Przekazuje zasady gry i rozpoczyna turniej. Sceny przedstawiające kolejne konkurencje przeplatane są scenami, w których A, B, C i D tworzą chór, śpiewając o własnej przyszłości lub doświadczeniu. Pierwsza konkurencja to „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!” – jako pierwsza z gry odpada C. D sugeruje, że za karę musi położyć się w trumnie. C nie chce tego robić, więc pozostałe osoby ją obezwładniają i wkładają do trumny. Druga runda to „Gorące krzesła” – odpada A, spokojnie kieruje się w stronę trumny. C nie chce jej wpuścić, więc D wymyśla inny sposób – B i D powieszą A. Podczas trzeciej konkurencji zawodnicy rzucają do siebie piłkę. Kto upuści ją pięć razy, odpada. Finałowa rozgrywka wzbudza silne emocje – D kłóci się z B. A staje po stronie D, po czym B uderza je w brzuch. Mistrz Gry przerywa rozgrywkę z powodu złamania regulaminu – nikt nie wygrywa „biletu do idealnej przyszłości”. D i B uwalniają A (odcinając sznur) oraz C (wyjmując ją z trumny). A zastanawia się, czy rozgrywki mają publiczność. Wspólnie rozmawiają o tym, kim mogą być twórcy „Gier o przyszłość”. Postanawiają, że spotkają się w roku swoich osiemnastych urodzin, zorganizują własną grę oraz sprawdzą, czy udało im się stworzyć (bez biletu) własną idealną przyszłość.
-
Przesłanie
W sztuce poznajemy głosy młodych osób, które dzielą się własnym doświadczeniem, bolączkami, radościami oraz wymarzonymi scenariuszami własnej przyszłości. Mają nadzieję, że wygrana w „Grach o przyszłość” pozwoli im zapewnić sobie możliwie najlepszy scenariusz przyszłości – życie na własnych warunkach. Podczas rozgrywek poznajemy powodu buntu, trudnych emocji czy dylematów tożsamościowych, które są obecne w życiu nastolatków. Moment przerwania rozgrywek jest chwilą zatrzymania się, dostrzeżenia, że w rzeczywistości nie istnieje magiczne remedium na zmianę przyszłości – to, w jaki sposób spróbujemy zmienić swoje życie, zależy do nas samych. Bohaterowie i bohaterki sztuki decydują się podjąć to wyzwanie.
-
Źródło pochodzenia tekstu
Tłumaczenie z szwedzkiego: Dominika Górecka. Tytuł oryginału: „Framtidsspelen”
-
Lokalizacja
„Gry o przyszłość. Antologia szwedzkich sztuk dla młodzieży” – 53. tom w serii Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży (2024 r.)
-
Prapremiera
Ung Scen Norr, Norrbottensteater, reż. Carl Olof Berg, 2022 r.