Wróć

Gry o przyszłość

  • Autor/Autorka

    Athena Farrokhzad

  • Wiek adresata

    od 12 lat

  • Rok powstania tekstu

    2022

  • Opracowanie

    Aleksandra Łozowska

Tematy

    1. ekologia
    2. nadzieja
    3. odpowiedzialność
    4. samoakceptacja
    5. dojrzewanie
    6. konflikt
    7. odwaga
    8. nastolatki
    9. akceptacja
    10. relacje
    11. marzenia
    12. samotność
    13. tożsamość
    14. zmiana
    15. bohater
    16. bohaterka
    17. bunt
    18. współpraca
    19. przyszłość
  • Obsada

    A, B, C, D, Funkcjonariuszka

  • Streszczenie

    Dzień rozgrywek „Gry o przyszłość”. To turniej, w którym można wygrać „bilet do idealnej przyszłości” (nagroda zostanie wręczona w dniu osiemnastych urodzin). Osobami uczestniczącymi są czternastolatkowie – A, B, C i D. Każda z osób ma inne motywacje, by wygrać. Na początku A jest ciche, zachowawcze, o B dowiadujemy się, że dzięki wygranej chce pomóc mamie, C podchodzi sceptycznie do turnieju, a D zachowuje się, jakby było doświadczonym graczem. Gdy tuż przed rozgrywkami zaczynają ze sobą rozmawiać, C chce zrezygnować, ale okazuje się, że do turnieju potrzebne są cztery osoby. Pojawia się głos Mistrza Gry. Przekazuje zasady gry i rozpoczyna turniej. Sceny przedstawiające kolejne konkurencje przeplatane są scenami, w których A, B, C i D tworzą chór, śpiewając o własnej przyszłości lub doświadczeniu. Pierwsza konkurencja to „Raz, dwa, trzy, Baba Jaga patrzy!” – jako pierwsza z gry odpada C. D sugeruje, że za karę musi położyć się w trumnie. C nie chce tego robić, więc pozostałe osoby ją obezwładniają i wkładają do trumny. Druga runda to „Gorące krzesła” – odpada A, spokojnie kieruje się w stronę trumny. C nie chce jej wpuścić, więc D wymyśla inny sposób – B i D powieszą A. Podczas trzeciej konkurencji zawodnicy rzucają do siebie piłkę. Kto upuści ją pięć razy, odpada. Finałowa rozgrywka wzbudza silne emocje – D kłóci się z B. A staje po stronie D, po czym B uderza je w brzuch. Mistrz Gry przerywa rozgrywkę z powodu złamania regulaminu – nikt nie wygrywa „biletu do idealnej przyszłości”. D i B uwalniają A (odcinając sznur) oraz C (wyjmując ją z trumny). A zastanawia się, czy rozgrywki mają publiczność. Wspólnie rozmawiają o tym, kim mogą być twórcy „Gier o przyszłość”. Postanawiają, że spotkają się w roku swoich osiemnastych urodzin, zorganizują własną grę oraz sprawdzą, czy udało im się stworzyć (bez biletu) własną idealną przyszłość.

  • Przesłanie

    W sztuce poznajemy głosy młodych osób, które dzielą się własnym doświadczeniem, bolączkami, radościami oraz wymarzonymi scenariuszami własnej przyszłości. Mają nadzieję, że wygrana w „Grach o przyszłość” pozwoli im zapewnić sobie możliwie najlepszy scenariusz przyszłości – życie na własnych warunkach. Podczas rozgrywek poznajemy powodu buntu, trudnych emocji czy dylematów tożsamościowych, które są obecne w życiu nastolatków. Moment przerwania rozgrywek jest chwilą zatrzymania się, dostrzeżenia, że w rzeczywistości nie istnieje magiczne remedium na zmianę przyszłości – to, w jaki sposób spróbujemy zmienić swoje życie, zależy do nas samych. Bohaterowie i bohaterki sztuki decydują się podjąć to wyzwanie.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    Tłumaczenie z szwedzkiego: Dominika Górecka. Tytuł oryginału: „Framtidsspelen”

  • Lokalizacja

    „Gry o przyszłość. Antologia szwedzkich sztuk dla młodzieży” – 53. tom w serii Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży (2024 r.)

  • Prapremiera

    Ung Scen Norr, Norrbottensteater, reż. Carl Olof Berg, 2022 r.

Powrót do góry strony