Wróć

jak umierają słonie duże i ciężkie?

  • Autor/Autorka

    Mariusz Gołosz

  • Wiek adresata

    od 8 lat

  • Opracowanie

    Agnieszka Waligóra

Tematy

    1. samoakceptacja
    2. ojciec
    3. kryzys psychiczny
    4. samotność
    5. tożsamość
    6. bohater
    7. rodzice
    8. żałoba
    9. przemoc
    10. trauma
    11. strata
    12. szkoła
    13. śmierć
  • Obsada

    Marcin, matka, nauczycielka, higienistka, kolega, nie-kolega, wujek, słoń, narrator

  • Streszczenie

    Tekst skonstruowany jest w analogii do struktury szkolnego dnia: podzielono go na osiem lekcji, epilog i prolog. „Lekcje” te miewają charakter metaforyczny – akcja toczy się zarówno podczas tradycyjnych zajęć, jak i poza budynkiem szkoły. Bohaterem utworu jest dwunastoletni Marcin, który niedawno stracił ojca; jego tata przezywany był „słoniem”. Chłopiec traktuje owo określenie dosłownie i zastanawia się nad jego licznymi znaczeniami. Motywuje go do tego niezrozumienie ze strony otoczenia. Pozostali bohaterowie i bohaterki dramatu nie rozumieją bowiem, w jaki sposób nastolatek przeżywa żałobę. Tymczasem dla Marcina ojciec – nie tylko „duży i ciężki”, ale także silny, mądry i opiekuńczy niczym tytułowe zwierzę – rośnie do rangi wzoru. Pozwala to chłopcu uzasadnić i zaakceptować siebie – swój wygląd oraz skłonność do marzycielstwa, które spotykają się z szyderstwami. Kolejne „lekcje”, w których bierze udział Marcin – język angielski, przyroda czy wychowanie fizyczne, ale i rozmowy z matką, higienistką czy kolegami – pozwalają bohaterowi pogodzić się ze śmiercią ojca i zaakceptować własną osobę; chłopiec dowiaduje się, że przekonanie o własnej wartości nie wymaga odwołania do figury ojca. Udaje mu się także pogodzić ze stratą i zrozumieć, czym jest śmierć bliskiej osoby i jak sobie z nią radzić.

  • PRZESŁANIE

    Dramat pokazuje, jak trudnym i skomplikowanym procesem jest wychodzenie z żałoby po śmierci bliskich oraz jak ważne jest zaakceptowanie siebie samego bez względu na otoczenie. Sztuka ukazuje także niezrozumienie, jakie spotyka dorastającego bohatera ze strony rodziny oraz w szkole. Finalnie Marcin jednak dostrzega, że jego wartość tkwi nie w reakcjach otoczenia, ale w nim samym. Bycie w świadomej relacji z samym sobą pomaga mu także uporać się ze stratą, którą przeżył i zaakceptować swoje życie na nowo. W tej sztuce wyobrażenie o słoniu jest otwarte na interpretacyjną różnorodność.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2022

  • Nagrody i wyróżnienia

    I nagroda w ww. konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka i 49. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2022 r.)

Powrót do góry strony