Wróć

Jaś i Małgosia czyli gliniane serca

  • Autor/Autorka

    Janusz Toczek

  • Wiek adresata

    od 12 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną

  • Opracowanie

    Krzyszof Dziemian

Tematy

    1. teatr
    2. dojrzewanie
    3. konflikt
    4. relacje
    5. matka
    6. zauroczenie
    7. dom
    8. ojciec
    9. bohater
    10. rodzina
    11. miłość
    12. bohaterka
    13. dorosłość
    14. rodzice
    15. wsparcie
    16. przemijanie
    17. współpraca
    18. stabilizacja
    19. przeszłość
    20. przyjaźń
    21. przyszłość
  • Obsada

    Trzej Aniołowie; dwie Matki; dwóch Ojców; Jaś i Małgosia od niemowlęctwa po dojrzałość; dwie Przedszkolanki; dwóch pijaków; grupy: Świętych, Obywateli, Przedszkolaków, Dziewczyn, Chłopców, gadających Głów, Sprzedawców.

  • Streszczenie

    Młody Anioł pomimo zakazu „pomieszał i tchnął”, w wyniku czego w dwóch rodzinach na świat przyszli Jaś i Małgosia z glinianymi sercami. Rodzice – na początku bardzo dumni – szybko okazują się nieprzygotowani do sprostania nowym obowiązkom. Nie mają czasu na zajmowanie się dziećmi. Wysyłają je do przedszkola pod opiekę infantylnych Przedszkolanek. Później idą do szkoły pełnej gadających głów, które przekazują nadmiar nieuporządkowanej wiedzy przydatnej jedynie do rozwiązywania krzyżówek. Ze świadectwami dojrzałości Jaś i Małgosia trafiają na imprezę, gdzie „wykolejeni chłopcy i upadłe dziewczyny” oraz dwóch pijaków próbuje przeciągnąć ich na „złą stronę”. Bohaterowie dzielą się z nimi swoją moralną postawą, przez co tamci na chwilę sprawiają wrażenie odmienionych. Pozbawieni moralności, której użyczyli na imprezie, Jaś i Małgosia trafiają na bazar, gdzie kupić można wszystko. Nie mają jednak pieniędzy, a za ich gliniane serduszka nikt nic im nie chce dać. Na zakończenie, chłopca i dziewczynę łączą ich gliniane serca.

  • PRZESŁANIE

    Sztuka przedstawia kolejne etapy kształtowania się młodego człowieka: od narodzin po pierwszą miłość. Autor w zabawny, prześmiewczy sposób opisuje procesy przedszkolnej, a następnie szkolnej socjalizacji i edukacji. Wytyka obojętność i brak zainteresowania dorosłych prawdziwym życiem i problemami młodzieży.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2007

  • nagrody i wyróżnienia

    II nagroda w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 25. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2007 r.)

Powrót do góry strony