Kiedy wzeszło Piąte Słońce…
-
Autor/Autorka
Karolina Kaleta
-
Wiek adresata
od 8 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną
-
Opracowanie
Aleksandra Łozowska
-
Obsada
Manuel, Babcia Enriqueta, Don Pablo, Carlos, Javier, Señora Elena oraz Bogowie: Kamienne Lustro (nahuatl: Tezcatlipoca), Pierzasty Wąż (nahuatl: Quetzalcoatl), Koliber Południa (nahuatl: Huitzilopochtli)
-
Streszczenie
Sztuka rozpoczyna się w momencie, gdy babci Enriqueta wygania z domu Don Pablo, który chce kupić jej ziemię. Kobieta się na to nie zgadza. Mężczyzna, wychodząc z mieszkania, odgraża się. W tej sytuacji babcia tłumaczy wnukowi, Manuelowi, że ziemia, na której rośnie kukurydza jest dla Indian świętym miejscem.. Obecnie jednak ludzie nie szanują natury. Do domu bohaterów przychodzi Señora Elena, prosi Enriquetę o pomoc. Babcia, pod pretekstem zakupów, wysyła chłopca do miasteczka. Manuel spotyka kolegów, którzy śmieją się z niego i jego babci. Uważają, że kobieta jest dziwaczką, drwią z jej zwyczajów. Rozżalony chłopiec wraca do domu. Zauważa, że babcia czuje się gorzej. Pomimo zmęczenia, kobieta chce złożyć hołd Władcom ziemi. Opowiada wnuczkowi historię świata. Manuel dowiaduje się, że ten współczesny jest już piątym światem i ludzie powinni dbać o niego, by przetrwał dla kolejnych pokoleń. Rozmowę przerywa Carlos, jeden z chłopców, którzy śmiali się wcześniej z Manuela. Przynosi m.in. przesyłkę od Don Pabla. Po otwarciu pudełka babcia wpada w trans, traci kontakt z rzeczywistością. Manuel, by uratować kobietę, podąża za oposem należącym do babci. Docierają do jaskini. Okazuje się, że mieszkają w niej bogowie, o których wcześniej mówiła Enriqueta. Jeden z nich, Koliber Południa, zdradza Manuelowi, że czary Don Pablo może odbić jedynie czarne zwierciadło, które należy do boga Kamiennego Lustra. Chłopiec spotyka się z bogiem. Aby uratować się przed jego gniewem, wskakuje do zwierciadła. Zdezorientowany budzi się na boisku. W domu czeka na niego zdrowa babcia.
-
PRZESŁANIE
W dramacie podjęty został temat odnajdywania własnej tożsamości. Główny bohater stopniowo poznaje swoje korzenie oraz stopniowo zaczyna ufać opowieściom swojej babci. To także spotykanie się i mierzenie się z tradycją, która dla niektórych jest czymś staroświeckim, śmiesznym. Dodatkowo ważnym problemem w sztuce jest relacja człowieka z naturą i poczucie odpowiedzialności za świat, na którym będą żyły przyszłe pokolenia.
-
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2019
-
nagrody i wyróżnienia
wyróżnienie honorowe w ww. Konkursie
-
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)