Wróć

Kto? Co? Czasownik

  • Autor/Autorka

    Tomasz Daszczuk

  • Wiek adresata

    od 16 lat

  • Opracowanie

    Agata Łukaszewicz

Tematy

    1. religia
    2. depresja
    3. dojrzewanie
    4. relacje
    5. konflikt
    6. matka
    7. nastolatki
    8. ojciec
    9. samotność
    10. dom
    11. popkultura
    12. rodzina
    13. dorastanie
    14. miłość
    15. rozwód
    16. szkoła
  • Obsada

    monolog 1 osoby (możliwe do podzielenia na kilka postaci)

  • Streszczenie

    Tekst dotyczy kondycji egzystencjalnej, przedstawia sytuację społeczną nastolatków zanurzonych w chaosie rozpadającej się, rozwarstwionej, skompromitowanej współczesności. Rodzice w tym świecie nie okazują zainteresowania swoim dzieciom, zajęci są swoimi utopiami (radykalizujący się w dramacie ojcowie), są bierni lub (jak nauczyciele) próbują wdrożyć młodych do realizacji nieaktualnych społecznych schematów i rozliczać z nich uczniów. Nie przygotowują ich do życia w świecie, w którym klasyczne drzewo genealogiczne jest niemożliwe do utworzenia. Przestrzenią bez dorosłych i bez ich oczekiwań, w której młodzi mogą konfrontować się ze swoimi lękami, wrażliwością, gdzie mogą być „bezboleśnie niedojrzali”, są „szczeliny”. To tam jest miejsce na ich młodość. W scenie „Urodzin Czasu” obnażona zostaje samotność, brak dzielenia życia w rodzinie, dla której idea czasu i jego wspólnego spędzania stała się udręką. W finałowej scenie szansą (ironiczną?) na przeżycie swojego „5 minut” w życiu okazuje się miłość. Forma performatywnego koncertu – w którym efekty audio-wizualne dodają lekkości plakatowym scenom, jakby wyjętym z fragmentarycznej rzeczywistości wirtualnej – sprawia, że trudny temat staje się zabawą.

  • PRZESŁANIE

    Głównym zagadnieniem dramatu są bezład i próżnia, w których znaleźli się współcześni młodzi. Pozbawieni wsparcia i zakorzenienia w rzeczywistości tworzonej przez dorosłych, dotkliwie odzierają ją z miałkich, niepraktycznych we współczesności haseł. Sugestia, że grupa młodzieży może zagrać i przetworzyć tekst daje możliwość, by powstała autentyczna, krytyczna wypowiedź współczesnego pokolenia, punktującego anachroniczne idee obecne w rzeczywistości.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    koncepcja sztuki zgłoszona do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2023 (tekst powstał w ramach programu pisarskiego)

  • Nagrody i wyróżnienia

    nagroda w ww. konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka i „Kto? Co? Trzy nowe polskie sztuki dla młodzieży” 52. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2023 r.)

Powrót do góry strony