Autor:
Andrzej Maleszka
Streszczenie:
Magdalena rozpamiętuje zniknięcie swojej Mamy i rozpoczyna poszukiwania. W sklepie uzyskuje informację, że Mama zażyła zbyt dużo cudownego lekarstwa i dlatego zniknęła. Eliksir z łez dziewczynki umożliwia jej widzenie Mamy. Zaczynają się wspólne przygody. Na pustkowiach niewidzialna Mama i Magdalena natrafiają na nieszczęśliwego lecz genialnego malarza. Nie dostał on zapłaty za portret Łotra. Pomagają mu odzyskać pieniądze i ten uczynek sprowadza do nich wiele osób znajdujących się w potrzebie. Magdalena wraz z Mamą zakładają Wielkie Biuro Sprawiedliwości, mające za cel pomaganie innym. Tymczasem Łotr planuje zemstę. Ofiarowuje niewidzialnej Mamie trujące kwiaty, które powodują ciężką chorobę. Lekarz może ją wyleczyć pod warunkiem, że będzie mógł zobaczyć jej oczy. Jedyną osobą, która może odtworzyć jej wizerunek jest Malarz. Magdalena prosi go o pomoc. Artysta maluje portret Mamy, tak jak ją opisuje dziewczynka. Lekarz uzdrawia mamę, a Malarz się w niej zakochuje. Biorą ślub i żyją szczęśliwie.
Przesłanie:
Sztuka zwraca uwagę na relację matki i dziecka. Ukazuje problemy ze świata dorosłych, problemy które dzieci dostrzegają, ale nie wiedzą, jak się z nimi zmierzyć. Dorośli również popełniają błędy, stąd ważna jest umiejętność rozróżniania dobra i zła zarówno w wielkich, jak i drobnych sprawach.
Wiek adresata:
od 8 lat
Obsada:
Mama; Magdalena; Sąsiadka; Opiekunka Społeczna; Gertruda; Zawiadowca; Portier; Lekarz 1, 2 i 3; Dyrektor Cyrku; Łotr; Malarz i inni; autor sugeruje, aby postacie (poza pierwszoplanowymi) były grane przez jednego aktora
Zalecana na scenę:
dramatyczną
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 1991
Nagrody i wyróżnienia:
II nagroda w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 1. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (nakład wyczerpany), 23. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży
Prapremiera:
Teatr Nowy w Poznaniu, reż. Andrzej Maleszka, grudzień 1991
Opracowanie:
Aleksandra Wiśniewska