Autor:
Malina Prześluga
Streszczenie:
Na początku było Nic. Tak zaczyna się genezis - wielkie Nic i nic więcej. Nicowi najwyraźniej odpowiada taka sytuacja, dlatego ostentacyjnie okazuje swoje niezadowolenie, kiedy w jego otoczeniu pojawiają się nieproszeni goście. Jako pierwsza spokój Nica burzy Dzika Mrówka, która wgramoliła się do jego świata, ponieważ szuka dogodnego miejsca na złożenie swoich jajeczek. Mrówka jak Mrówka - mała, nieszkodliwa, można by ją jeszcze jakoś znieść, ale pojawienie się Adama i Ewy to już grubsza sprawa. Nie tak łatwo ich wypłoszyć, w dodatku ciągle się kłócą. Doprawdy, Nic nie ma teraz łatwego życia, a jak na złość wykluwają się niesforne Mrówczątka. Okiełznanie ich wymaga od wszystkich zgodnej współpracy. Początkowa niechęć Adama i Ewy przeradza się we wzajemną ciekawość, rodzi się miłość. Nic jako obserwator całej tej sytuacji powoli łagodnieje, zaczyna akceptować nowo przybyłych.
Przesłanie:
Ciekawie, delikatnie i z humorem opowiedziana historia pierwszych ludzi. Prześluga w przystępny i zrozumiały dla dziecka sposób pisze o budowaniu wzajemnych relacji między bohaterami. Pokazuje, jak z początkowej niechęci, irytacji pełnej wzajemnych złośliwości, kształtują się ciepłe i dojrzałe uczucia.
Wiek adresata:
od 6 lat
Obsada:
Nic; Dzika Mrówka; Adam-trochę mężczyzna trochę chłopiec; Ewa – trochę kobieta, trochę dziewczynka; 3000 Mrówiątek
Zalecana na scenę:
dramatyczną
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2010
Nagrody i wyróżnienia:
nagroda w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka oraz 30. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży
Prapremiera:
Teatr Polskiego Radia, reż. Robert Mirzyński, czerwiec 2012
Premiera:
Teatr Lalek Guliwer w Warszawie, reż. Zbigniew Lisowski, maj 2014 (spektakl pt.: „O raju! Czyli o tym, co było, kiedy nic nie było”)
Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, reż. Agata Kucińska, kwiecień 2017
Teatr Animacji w Poznaniu, reż. Ewa Maria Wolska, styczeń 2019
Opracowanie:
Dominika Zaborowicz-Komendzińska