Wróć

Pacamambo

  • Autor/Autorka

    Wajdi Mouawad

  • Wiek adresata

    od 13 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną

  • Opracowanie

    Dominika Zaborowicz-Komendzińska

Tematy

    1. babcia
    2. cierpienie
    3. relacje
    4. wewnętrzna walka
    5. tęsknota
    6. zmiana
    7. bohaterka
    8. wsparcie
    9. przemijanie
    10. żałoba
    11. trauma
    12. bunt
    13. strach
    14. strata
    15. śmierć
  • Obsada

    Julia; Maria-Maria; Grubas; Psychiatra; Księżyc; Śmierć

  • Streszczenie

    W gabinecie psychiatrycznym trwa sesja. Pacjentką jest nastoletnia Julia, która stanowi dla lekarza nie lada wyzwanie. Dziewczyna, która była uczestniczką dramatycznego wydarzenia, nie chce współpracować. Nie widzi nic szczególnego w tym, że na blisko trzy tygodnie zamknęła się w ciemnej piwnicy ze zwłokami ukochanej babci. Nie rozumie zamieszania, jakie po tym nastąpiło. Twierdzi, że wszyscy wmawiają jej, że była w szoku po śmierci Marii-Marii, a ona po prostu postąpiła tak, jak w tamtej chwili podpowiadało jej serce. Po miesiącach terapii dziewczyna z oporami zaczyna opowiadać, co zaszło. Wszystkiemu winny jest Księżyc, zwiastun śmierci. Przyszedł niespodziewanie i zabrał ze sobą Marię-Marię do krainy Pacamambo, w której wszyscy ludzie są równi i każdy może decydować o sobie. Julia znała Pacamambo z opowieści, jakie snuła jej babcia, niby wie, że to tylko wymyślona historia, ale z drugiej strony wierzy, że jest to jedyne miejsce, w którym może spotkać Marię-Marię żywą. Dlatego w desperackim akcie niezgody postanawia zaczekać na Śmierć, aby wygarnąć, co o niej myśli; pragnie odnaleźć swoją drogę do Pacamambo. Dziewczynce towarzyszy pies Grubas, który posiada zdolność porozumiewania się z umarłą babcią. Julia wierzy, że ona i Grubas są od Śmierci silniejsi, że uda im się tchnąć w Marię-Marię życie. Wnuczka próbuje zatrzymać babcię jak najdłużej, uparcie maluje i perfumuje gnijące ciało. Kiedy w końcu Śmierć nadchodzi, nie jest na Julię zła. Próbuje łagodnie wytłumaczyć dziewczynce, że tylko ona ma prawo przyjść i powiedzieć każdemu, że nadszedł czas na odejście. Desperackie kroki tego nie zmienią. Czas Julii jeszcze nie nadszedł, na wpół żywą dziewczynkę znajdują w piwnicy sąsiedzi.

  • PRZESŁANIE

    „Pacamambo” to tekst wymagający odpornego widza. Rozpaczliwa niezgoda bohaterki na śmierć babci robi przejmujące, czasami wręcz piorunujące wrażenie. Odejście bliskiej osoby budzi sprzeciw, żal, złość, rozpacz – to normalne, jednak: „jeśli zgadzasz się na narodziny, to zgadzasz się i na śmierć”. Sztuka powstała w oparciu o dwa teksty: „Śmierć na kredyt” Louisa-Ferdinanda Celine’a i „Życie przed sobą” Romain Gary’ego. Bunt i złość Julii to odpowiedź autora na wojnę w Libanie.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    Tłumaczenie z języka francuskiego: Kazimierz Skorupski

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 31. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży

Powrót do góry strony
Oval