Wróć

Pan Wid

  • Autor/Autorka

    Paweł Szumiec

  • Wiek adresata

    od 7 lat

  • Zalecana na scenę

    lalkową z elementami żywego planu

  • Opracowanie

    Joanna Kłusak

  • Obsada

    Pan Wid; Kobieta; Staruszka; Mężczyzna; Staruszek; Dziewczyna; Młodzieniec; Chłopczyk

  • Streszczenie

    Rzecz ma miejsce w osobliwym miasteczku, w którym od lat nie przyszło na świat dziecko. Duży wpływ na to, co dzieje się w miasteczku ma Pan Wid. Obdarowuje on mieszkańców na próbę dzieckiem. Każda z trzech wybranych par ma za zadanie gościć chłopca i uczyć go słów. Dziecko samo zadecyduje, u kogo zostanie. Pierwszego dnia odwiedza młodych ludzi, którzy nadają mu imię Chwilka. Chwilka dowiaduje się, co to znaczy być głodnym, co znaczy piękno i co oznacza kochać. Następnego dnia odwiedza parę w średnim wieku, która natychmiast wykorzystuje go przy różnych pracach. Chłopiec jest bezustannie zajęty, zmęczony, pod koniec dnia gospodarze uczą zmęczonego chłopca kilku praktycznych słów. Trzeciego dnia terminuje u staruszków, uczy się słowa „lekarstwo” i postanawia je zdobyć dla chorej staruszki. Mija kolejny dzień i chłopiec poznaje, co to znaczy być odpowiedzialnym. Okazuje się, że Chwilka zapamiętał słowa odnoszące się do uczuć, które mu okazywano. Chłopiec znika, jednak w następnej scenie widzimy młodą parę z wózkiem.

  • PRZESŁANIE

    Sztuka przekonuje, że prawdę o ludziach poznajemy za pośrednictwem ich czynów i w skrajnych sytuacjach. Dobro, którego doświadczamy dzięki innym ludziom więcej znaczy niż wszelkie dobro materialne, które tak chętnie gromadzimy.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2005

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Powrót do góry strony