Polskie rymowanki albo ceremonie
-
Autor/Autorka
Andrzej Błażewicz
-
Wiek adresata
od 16 lat
-
Zalecana na scenę
żywy plan, z możliwością wykorzystania lalek i multimediów w celu plastycznego ilustrowania opowiadanej historii
-
opracowanie
Halina Waszkiel
Tematy
-
Obsada
1 osoba – raper
-
Streszczenie
Monolog do rapowania. Młody chłopak jedzie do Warszawy na uroczystość I komunii swojej kuzynki. Nie cierpi podobnych ceremonii, drażni go Warszawa, kościelne obrzędy pierwszokomunijne, rodzinne zdawkowe rozmowy, także z matką i babcią. Demaskuje powierzchowne kontakty i udawane zadowolenie, podczas gdy prawdziwe problemy (zarówno rodzinne, jak i społeczne) zamiatane są pod dywan. Narrator snuje własne wspomnienia – dobre (jak piękne wakacje nad morzem u dziadka) i złe (awantury rodzinne i rozstanie rodziców), zagłębiając się coraz bardziej w odległe czasy, sprzed swego narodzenia. Dzięki wielopokoleniowemu spotkaniu stopniowo odkrywa traumatyczną przeszłość rodziny, wojenne losy dziadków, rzeź na Wołyniu, obławę NKWD na pradziadka, ucieczkę prababci do Sanoka (z małym dzieckiem – obecną babcią narratora), gwałt rosyjskich żołnierzy. Narastająca świadomość przeszłości pozwala Narratorowi w inny sposób spojrzeć na wydarzenia współczesne (np. marsz nacjonalistów przez Wrocław). Poszukiwanie swojej tożsamości rozpięte jest między wiedzą o własnych korzeniach (rodzinnych i narodowych) a rozpoznawaniem aktualnego miejsca w świecie (jako „rapera i grafomana”, z trupami w szafie).
Monolog rozpisany jest na 10 części o oddzielnych podtytułach, ułatwiających rozpoznanie kolejnych okoliczności i miejsc akcji (np. „W kościele”, „W domu komunistki”, „Sen o Wołyniu”). Forma rapu pozwala bohaterowi wykrzyczeć prawdę o sobie i swoim postrzeganiu świata w sposób dobrze trafiający do potencjalnego odbiorcy, zwłaszcza nastoletniego. Agresywność języka idzie w parze z przenikliwością obserwacji i wrażliwością, ukrywaną pod szorstkim stylem wypowiedzi.
-
PRZESŁANIE
Rapowany monolog ujawnia wrażliwość i zagubienie współczesnego młodego chłopaka, maskowane arogancją i agresywnym językiem. Pokazuje, jak poznawanie prawdy o przeszłości własnej rodziny i otoczenia, choć chwilami bolesne i traumatyczne, otwiera drogę do lepszego rozumienia świata i siebie w świecie.
-
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2019
-
Nagrody i wyróżnienia
jedna z trzech równorzędnych nagród w ww. Konkursie
-
Rok powstania tekstu
2019
-
Prapremiera
Teatr Miejski im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, reż. Ewa Rucińska, grudzień 2019
-
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 45. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2019 r.)