Wróć

Powrót Smoka Wawelskiego

  • Autor/Autorka

    Alfred Mieczkowski

  • Wiek adresata

    od 7 lat

  • Zalecana na scenę

    dramatyczną

  • Opracowanie

    Dominika Burek

  • aktualizacja (2022 rok)

    Agata Łukaszewicz

Tematy

    1. ekologia
    2. baśniowość
    3. konflikt
    4. zmiana
    5. tradycja
    6. przemijanie
    7. przeszłość
    8. współpraca
    9. przyroda
    10. przyszłość
  • Obsada

    Smok Wawelski; 6 smoków; Prezydent Krakowa; Sekretarz; Dyrektor Huty; Zastępca Dyrektora; kelner; barmanka; kucharka; szef kuchni; kuchciki; robotnicy; portier i strażnicy huty; przechodnie

  • Streszczenie

    Na sympozjum naukowe „Ratujmy Ziemię” do krakowskiej Smoczej Jamy zlatują się smoki z różnych stron świata. Tematem wawelskich obrad są śmiertelne zagrożenia dla Natury stwarzane przez człowieka. Cała nadzieja tkwi w smokach i ich niekonwencjonalnych pomysłach ratowania planety przed katastrofami ekologicznymi. W przerwie obrad smoki udają się na spacer po krakowskim rynku, podziwiając jego zabytki. Zaskakuje ich brak gościnności i nietolerancyjne zachowanie ludzi. Smok z Cardiff prezentuje swoje najnowsze odkrycie naukowe – zamianę szkodliwego dymu wydobywającego się z fabryk w ozon. Dla potwierdzenia wartości wynalazku smoki idą do Huty, by tam dokonać próby. Władze miasta są zachwycone świeżością powietrza. Proponują smokom współpracę. Zwieńczeniem obrad jest prezentacja Omnismoka – najwyższego ogniwa ewolucji. Po wspólnej wegetariańskiej kolacji smoki odlatują w różne strony świata, by ratować Ziemię.

  • PRZESŁANIE

    Dramat ma wydźwięk proekologiczny, ukazuje konieczność ratowania Ziemi w obliczu katastrofy. Ważnym wątkiem jest nietolerancja dla odmienności, której doświadczają smoki w Krakowie. Ludzie traktują je jako „przebierańców”, a ich działania jako skandaliczne. Dopiero poprawa jakości powietrza w Krakowie, a więc odczuwalna zmiana dla mieszkańców, prowadzi do współpracy władz Krakowa oraz smoków. W ten sposób autor celnie pokazuje mechanizm wprowadzania zmian proekologicznych, w efekcie przedstawiając ludzi jako bezmyślnych dewastatorów, którzy dopiero w obliczu profitów akceptują zmiany.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 1994

  • nagrody i wyróżnienia

    wyróżnienie w ww. Konkursie

  • prapremiera

    Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie, reż. Jerzy Zoń, marzec 1995

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 7. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (1994 r.), nakład wyczerpany

Powrót do góry strony