Wróć

Ptasilot

  • Autor/Autorka

    Anah Filou

  • Wiek adresata

    od 6 lat

  • Rok powstania tekstu

    2012

  • Opracowanie

    Agnieszka Waligóra

Tematy

    1. wakacje
    2. nadzieja
    3. babcia
    4. tęsknota
    5. dojrzewanie
    6. ojciec
    7. rodzina
    8. tożsamość
    9. wolność
    10. bohaterka
    11. dziecko
    12. wyprawa
  • Obsada

    3 osoby

  • Streszczenie

    Główna bohaterka sztuki, kilkuletnia Nanina, po raz pierwszy leci samolotem, aby odwiedzić mieszkającą w Iranie babcię. Dlatego też trafia do strefy tranzytowej lotniska, które w dramacie staje się miejscem wszędzie-nigdzie, podatnym na wypełnienie wielością znaczeń. „Ptasilot” porusza tematykę latania rozumianego jako akt wolności związany ze swobodą przemieszczania się ponad granicami wykreślonymi na mapie, ale także ze swobodą otwartego, pozbawionego uprzedzeń myślenia. Nanina dowiaduje się bowiem, że dla odbycia lotu potrzebny jest paszport. Tymczasem poznany na lotnisku Dodo nie posiada takiego dokumentu. Jakie granice istnieją więc dla ludzi, a jakie dla ptaków? Jakie spotykają ich ograniczenia – co dzieje się z, na przykład, ptakami nielotami? Jak zaznaczyła sama autorka, dramat ten ma strukturę cebuli: poszczególne warstwy – realistyczne i surrealistyczne – przylegają do siebie, tworząc nietypową opowieść napisaną wyrazistym stylem, pełnym metafor i językowych gier. Te ostatnie nie pełnią wyłącznie funkcji figury stylistycznej, ale stanowią narzędzie stwarzania scenicznego świata.

  • PRZESŁANIE

    Dramat Anah Filou porusza zagadnienia wolności, swobody i ograniczeń (w tym fizycznych granic). Ludzkie prawa i zasady konfrontuje on z niezależnością ptaków, ukazując, że podziały – także podziały narodowe – są jedynie umowne. Autorka porusza także temat migracji i robi to w sposób jednocześnie bezkompromisowy i czuły.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    Tłumaczenie z języka niemieckiego: Iwona Nowacka. Tytuł oryginału: „Am Hafen mit Vogel”

  • Lokalizacja

    „Trójka na głowie. Antologia sztuk niemieckojęzyczny dla młodej widowni” (50. numer w serii „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”)

Powrót do góry strony
Oval