Śledztwo w sprawie nagłego zniknięcia krasnala ogrodowego
-
Autor/Autorka
Matėi Visniec
-
Wiek adresata
od 8 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną z elementami lalkowymi
-
Opracowanie
Agata Drwięga
Tematy
-
Obsada
Filip, Eryk, Mateusz, Bazyl, Flora, Maria, Eleonora, Matalka, Matylda, Lola, Nela, Masza, Matka, Krasnal z Taczką, Krasnalka z Koszykiem, Krasnal w Meksykańskim Kapeluszu, Prezenter, Prezenterka, Prezydent Republiki, Kilku Liderów Opozycji, Kilku Właścicieli Krasnali, Krasnolog, Baca (role są zamienne)
-
Streszczenie
Głównym bohaterem sztuki jest Filip – chłopak, który wierzy, że krasnale ogrodowe to czujące istoty. Nastolatek namawia swoich znajomych do zabawy. Każdy z młodych ludzi ma wyobrazić sobie, że jest ogrodową rzeźbą i powiedzieć coś o własnym życiu. Młodzież chętnie przyjmuje konwencję narzekania na podły los traktowanych przedmiotowo figur. Ich rozgoryczenie przybiera na sile i zamienia się w spontaniczną manifestację przeciwko takiej egzystencji. Zabawa wciąga młodych do tego stopnia, że w imieniu krasnali wysyłają listy pożegnalne do właścicieli. Kulminacja niezadowolenia rzeźb ogrodowych następuje w chwili, gdy Filip ucieka z domu pociągając za sobą krasnale z całego kraju. Młodzież aranżuje naprędce specjalny program informacyjny, w którym na temat katastrofy wypowiadają się zrozpaczeni właściciele figur, naoczni świadkowie i specjaliści mający zdiagnozować przyczyny tej sytuacji. Ci ostatni są zgodni, że winę za bunt rzeźb ogrodowych ponosi konsumpcyjne społeczeństwo i rząd, który nigdy nie dbał o potrzeby tej grupy społecznej. Nadawanie „programu” przerywa wściekły właściciel krasnala, któremu zmieniono wyraz twarzy z miłej na groźną. W ostatniej scenie widzimy Filipa, który gra na flecie i patrzy w gwiazdy. Kiedy przychodzi do niego krasnal, wspólnie zastanawiają się nad tym, jak pomóc ludziom i sprawić, by byli mniej egocentryczni i bardziej wrażliwi na otaczający ich świat.
-
PRZESŁANIE
Sztuka jest trochę realistyczna i trochę absurdalna. Jej akcja dzieje się pomiędzy tym, co rzeczywiste i wyobrażone. Autor zwraca uwagę na fakt, że społeczeństwo konsumpcyjne jest pozbawione empatii i niewrażliwe na wartości duchowe. Ratunkiem dla tak „sformatowanych” dorosłych są młodzi ludzie, których wyobraźnia i wiara w ideały może ocalić niematerialne piękno świata.
-
Źródło pochodzenia tekstu
Tłumaczenie: Ewa Umińska; Tytuł oryginału: „Enquête sur la disparition d’un nain de jardin”
-
rok powstania tekstu
2008
-
prapremiera
Théâtre de la Digue, Tuluza (Francja), 2008
-
Lokalizacja
43. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2018 r.)