Sny Jacka
-
Autor/Autorka
Wojciech Hawryluk
-
Wiek adresata
od 10 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną
-
Opracowanie
Stanisław Kandulski
-
Obsada
Jacek; Piotrek; Rycerz Biały; Rycerz Czarny; Głos, czyli Misiek; Mama; Głos z komputera PLUSVAT; Generał; Żona; Inspektor; Lekarz; Pielęgniarka
-
Streszczenie
Przedstawienie rozpoczyna walka zdalnie sterowanych rycerzy. Dzieci dzierżące pilota, zapamiętałe w bitwie, nie potrafią pojąć, czemu figurki mimo licznych trafień nie krwawią jak na reklamie. Rozczarowane zostawiają zabawki i odchodzą. Rycerze zaczynają zdawać sobie sprawę ze swej bezużyteczności. Wkrótce będą musiały przestać istnieć. Ich miejsce przejmie komputer PLUSVAT wywierający rosnący wpływ na Jacka przez pełne przemocy obrazy. Jednak aby tak się stało, konieczy jest lepszy procesor. Dziecko terroryzuje rodziców i dają pieniądze na nowe części. Do komputera spływają reklamy alkoholi, agencji towarzyskich itp. Jacek przestaje zapraszać kolegę, pozostając sam na sam z komputerem. Stare zabawki postanawiają działać. Pewnej nocy, podczas snu Jacka, przez okno wpadają tabuny postaci. Generał chce zabrać chłopca do wojska, policjant pociągnąć do odpowiedzialności za ukradziony alkohol, a żona żąda pieniędzy na komputer dla dziecka. Dorosłość okazuje się ciężkim zadaniem. Zapłakany Jacek obiecuje poprawę, a szturmujący uciekają do innego domu. Spektakl kończy tryumfalny powrót rycerzy i pluszowego misia.
-
PRZESŁANIE
Oby rodziny nie zastąpiła bezduszna maszyna pełna krzykliwych i wypaczonych obrazów. Dla każdego dziecka przyjdzie pora konfrontacji z dorosłością, a dzieciństwo powinno być czasem zabaw spędzonych w kręgu przyjaciół i pod opieką rodziców, a nie komputerowych iluzji.
-
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2003
-
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)