Tekst bez sensu albo Kto nam pisze rolę?
-
Autor/Autorka
Remigiusz Caban
-
Wiek adresata
od 14 lat
-
Zalecana na scenę
dramatyczną
-
opracowanie
Dominika Zaborowicz
-
Obsada
Reżyser vel „Dottore”; Aktorka vel „Colombina”; Aktor I vel „Poliszynel”, Aktor II vel „Arlekin”
-
Streszczenie
Sztuka ta realizuje model „teatru w teatrze”. Komedia „kręci się” wokół kwestii teatralnego tekstu. Grupa niespełnionych aktorów otrzymuje nowy tekst i rozpoczyna pracę nad nim. Dramat pod tytułem „Życie z prądem albo Elektryczni ludzie” ma nietypową objętość – dwie strony. Cały przepełniony jest technicznymi terminami i zapisami przeróżnych jednostek (metrów, watów…). Aktorzy początkowo uważają tekst za wyjątkowo niesceniczny, jednak z czasem zaczynają się nim bawić i interpretować na różne sposoby. Okazuje się, że tekst napisał Dottore na zamówienie hurtowni sprzętu AGD. Aktorzy są podnieceni wizją zarobków. Jednak reżyser zamierza zrobić coś w stylu anty-reklamy, pokazać cały bezsens konsumpcyjnego stylu życia, w którym ludzie uzależnieni od zakupów stają się tylko dodatkiem do „niezbędnych” sprzętów. Aktorzy, widząc w tym jakąś misję, wchodzą w ten projekt z dużym zaangażowaniem. Niestety ich wizje nie zawsze są zgodne z wizją autora. Ostatecznie, inwestor się wycofuje.
-
PRZESŁANIE
Autor zaznacza, że ten tekst ma w pierwszej kolejności bawić, potem uczyć. Jest to nietypowo ujęty problem konsumpcyjnego stylu życia. Ludzie ogarnięci manią zakupów nie potrafią się już z sobą porozumieć, a ich horyzonty ograniczają nowinki techniczne, które są im niezbędne do szczęścia. Ich głód konsumowania jest nieuświadomionym głodem akceptacji.
-
Źródło pochodzenia tekstu
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2006
-
Lokalizacja
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)