Autor:
Katarzyna Mazur-Lejman
Streszczenie:
A co by było gdyby… istniała taka kraina, w której wyobrazić można sobie absolutnie wszystko i stanie się to rzeczywistością? Nawet najbardziej nieprawdopodobne rzeczy? Nawet „trawjera” i „spadopiętra”? Wielka Gdyba, jak baśniowa Fantazja, powstaje tylko i wyłącznie dzięki nieograniczonej wyobraźni dzieci i nie musi obawiać się o swoją przyszłość, bo przecież najmłodsi posiadają niezliczone pokłady tego budulca. Czy aby na pewno? Czy dzisiejsze, połączone z laptopem i komórką, dzieci nadal potrafią wyobrażać sobie przysłowiowe „cuda-niewidy”? Tutu, Dunder i Świstak - strażnicy kiedyś świetnie prosperującej, a obecnie mocno podupadłej Gdyby - znają smutną odpowiedź na to pytanie. Wiedzą też, że jedyny sposób, aby uratować ich świat to znaleźć dziecko, które będzie umiało wyobrazić sobie niewyobrażalne! Nawet ziejącego ogniem, niebieskiego, rozciągliwego smoka! Ale czy takie dzieci jeszcze w ogóle istnieją?
Przesłanie:
„… co by było gdyby zniknęła wyobraźnia? Nastałby koniec świata. Koniec wszystkiego. Człowiek nie mógłby dalej być człowiekiem. Wyobraźnia to jego największa moc.” Autorka tworząc współczesną baśń o mitycznej krainie zbudowanej z dziecięcych marzeń zadaje nam jednocześnie trudne pytanie o kierunek, w jakim zmierzamy, stając się w coraz większej mierze wirtualnym społeczeństwem walczącym w wyścigu szczurów. Jak w takim świecie odnajdują się nasze dzieci i jaki ma to na nie wpływ? I przede wszystkim, czy jest jeszcze ratunek?
Wiek adresata:
od 7 lat
Obsada:
Lopek, Tutu, Dunder, Świst, Mama, Tata, Balbin, Cukiernik, Raban, Nieudane dzieci 1,2,3
Zalecana na scenę:
dramatyczną, lalkową
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do 27. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w 2016 roku
Nagrody i wyróżnienia:
wyróżnienie w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu oraz 40. zeszyt Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży
Prapremiera:
Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana w Bielsku-Białej, reż. Roksana Miner, czerwiec 2020
Opracowanie:
Izabella Nowacka