Wróć

Tycjanowski odcień

  • Autor/Autorka

    Bożena Borek

  • Wiek adresata

    od 10 lat

  • Zalecana na scenę

    lalkową z elementami żywego planu

  • opracowanie

    Joanna Kłusak

  • Obsada

    Jan Tyc – malarz; Baba Jaga; Baba Jaga Saga; Wena Malarska

  • Streszczenie

    Akcja sztuki rozgrywa się częściowo w mieszkaniu artysty Jana Tyca, częściowo zaś za kulisami, w zapomnianej rupieciarni. Jan Tyc czuje niemoc twórczą, postanawia więc iść z duchem czasu i zmienić swoje atelier w studio grafiki komputerowej. Wdaje się w polemikę z Babą Jagą, dobrym duchem i mieszkanką jego starej pracowni. Niespodziewanie zawiązuje się między nimi nić przyjaźni. Baba Jaga „człowieczeje”, za co zostaje wykluczona z cechu wiedźm, zamieniona w zwykłą śmiertelniczkę i skazana na utratę pamięci. Rok później spotykamy odmienionego, natchnionego Jana Tyca. Nie interesuje go już grafika komputerowa, zajmuje się malowaniem fantastycznych postaci. Na ścianie obok wisi obraz Baby Jagi o włosach w odcieniu tycjanowskim, obraz który namalował w chwili uniesienia, a który zdaje się miał istotny wpływ na jego dalszą twórczość. Pewnego razu odwiedza go Wena Malarska łudząco podobna do Baby Jagi i znowu okazuje się, że oboje mają z sobą wiele wspólnego.

  • PRZESŁANIE

    Jak się okazuje, warto mimo przeszkód pozostać sobą i trwać przy swoim zdaniu. Prawdziwa sztuka nie podąża za modą i nie szuka poklasku, broni się sama. Trzeba robić to, w co się wierzy, nawet gdyby miało to oznaczać samotność.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2002

  • Nagrody i wyróżnienia

    wyróżnienie honorowe w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Powrót do góry strony