Autor:
Bożena Borek
Streszczenie:
Akcja sztuki rozgrywa się częściowo w mieszkaniu artysty Jana Tyca, częściowo zaś za kulisami, w zapomnianej rupieciarni. Jan Tyc czuje niemoc twórczą, postanawia więc iść z duchem czasu i zmienić swoje atelier w studio grafiki komputerowej. Wdaje się w polemikę z Babą Jagą, dobrym duchem i mieszkanką jego starej pracowni. Niespodziewanie zawiązuje się między nimi nić przyjaźni. Baba Jaga „człowieczeje”, za co zostaje wykluczona z cechu wiedźm, zamieniona w zwykłą śmiertelniczkę i skazana na utratę pamięci. Rok później spotykamy odmienionego, natchnionego Jana Tyca. Nie interesuje go już grafika komputerowa, zajmuje się malowaniem fantastycznych postaci. Na ścianie obok wisi obraz Baby Jagi o włosach w odcieniu tycjanowskim, obraz który namalował w chwili uniesienia, a który zdaje się miał istotny wpływ na jego dalszą twórczość. Pewnego razu odwiedza go Wena Malarska łudząco podobna do Baby Jagi i znowu okazuje się, że oboje mają z sobą wiele wspólnego.
Przesłanie:
Jak się okazuje, warto mimo przeszkód pozostać sobą i trwać przy swoim zdaniu. Prawdziwa sztuka nie podąża za modą i nie szuka poklasku, broni się sama. Trzeba robić to, w co się wierzy, nawet gdyby miało to oznaczać samotność.
Wiek adresata:
od 10 lat
Obsada:
Jan Tyc - malarz; Baba Jaga; Baba Jaga Saga; Wena Malarska
Zalecana na scenę:
lalkową z elementami żywego planu
Źródło pochodzenia tekstu:
zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2002
Nagrody i wyróżnienia:
wyróżnienie w ww. Konkursie
Lokalizacja:
Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu - materiał archiwalny (dostępny na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)
Opracowanie:
Joanna Kłusak