Wróć

WEJDŹ NOWA

  • Autor/Autorka

    Kuba Kapral

  • Wiek adresata

    od 13 lat

  • Opracowanie

    Justyna Czarnota, Agnieszka Waligóra

Tematy

    1. choroba
    2. nastolatki
    3. wewnętrzna walka
    4. cierpienie
    5. dojrzewanie
    6. konflikt
    7. kryzys psychiczny
    8. samotność
    9. tożsamość
    10. dorastanie
    11. wolność
    12. bohaterka
    13. slang
    14. dorosłość
    15. bunt
  • Obsada

    1-2 osoby; monolog z możliwością różnych realizacji scenicznych

  • Streszczenie

    Dramat składa się z trzech części. Pierwsza zajmuje jego znakomitą większość i jest monologiem osoby, która – jak twierdzi – musi mówić, bo jak nie mówi, to gryzie (najczęściej siebie). Przebywa w „miejscu, dla którego nie sposób znaleźć nazwy”, ale wiele sygnałów wskazuje czytającym, że jest to szpital psychiatryczny lub ośrodek wychowawczy. Sygnalizowana w tytule konwencja wprowadzania nowej osoby w znaną bohaterce rzeczywistość pozwala poznać architekturę i zwyczaje (lub procedury) tego miejsca, a także inne osoby: doktora czy dyrektora (określanego jako drdr) i współlokatorki „z problemikami”, „typowe jak z podręcznika”. Lektura kolejnych części kompletnie zmienia optykę i temat sztuki. Druga część to odpowiedź kogoś dorosłego na ten „kawał dobrej roboty” (terapeutycznej? artystycznej?). Można rozumieć ją jako gest podcięcia skrzydeł i stłamszenia buntowniczego potencjału, ociosania performansu i performerki, wycięcia potencjalnych zagrożeń. Trzecia część zaś to właściwie deklaracja autora wygłoszona niby do realizatorów, ale też do całego świata: przekonuje, że „można zrobić wszystko” – w tym poszukać innego zakończenia. Tekst zachwyca wieloma efektownymi literackimi frazami.

  • PRZESŁANIE

    Utwór przekazuje doświadczenia i myśli młodej osoby, która przebywa w ośrodku wychowawczym lub terapeutycznym. Mierzy się z problemami choroby, inności, wykluczenia, buntu i niezgody na zastaną rzeczywistość oraz rozważa możliwość przekucia ich w działanie. Otwarta formuła tekstu pozostawia odbiorców i odbiorczynie z przekonaniem, że frustracja i cierpienie mogą zostać przepracowane, co niekoniecznie musi łączyć się z ograniczeniem ekspresji bohaterów.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2022

  • Nagrody i wyróżnienia

    II nagroda w ww. konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka i 49. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2022 r.)

Powrót do góry strony