Wróć

Wieża

  • Autor/Autorka

    Janusz Toczek

  • Wiek adresata

    od 10 lat

  • Opracowanie

    Sandra Lewandowska

  • Streszczenie

    Jednoaktówka zawiera obszerne didaskalia, opisujące scenografię i działania sceniczne. Kluczowym elementem dla całości utworu jest dekoracja w postaci sześciu zawieszonych kwadratów z wyciętymi otworami. Pierwsza scena stylizowana jest na ukrzyżowanie, następnie postaci przemawiają „w sześciu kwadratach”. Wypowiadają sylaby, pojedyncze słowa, a w końcu pełne zdania. Słyszymy utwór, który wskazuje na sytuację gry i człowieka-marionetki. W kolejnym obrazie grupa bohaterów czeka na świt, marzną, próbują ukryć ludzkie ciało. Jednocześnie czują obecność kogoś ważnego, doznają olśnienia i nazywają enigmatyczną postać bohaterem. Postanawiają wznieść pomnik na jego cześć, ogromny i widoczny „ze wszystkich krańców ziemi”, który symbolizować ma ludzką siłę i wytrwałość. W tym czasie następuje też wymiana postaci. Postaci dostrzegają gwiazdę, wokół której zbierają się i śpiewają. Czują się częścią świata na opak. Nadal usiłują zbudować wieżę, ale nie mogą dojść do porozumienia ‒ nagle przestają widzieć sens tego przedsięwzięcia. Nie pamiętają, co i kiedy się wydarzyło: czy najpierw był głaz, czy potop, czy wrak okrętu. Jednocześnie dostrzegają to, że nie wszyscy byli na miejscu od początku, że część z nich znikała, a w ich miejsce pojawiali się następni. W pewnym momencie wracają pierwsze postaci i ustawiają krzyż z wieży/pomnika. Na koniec następuje przemówienie „w sześciu kwadratach”, jak w scenie początkowej.

  • PRZESŁANIE

    Sztuka nawiązuje do historii biblijnych; pojawia się krzyż, ofiara, poświęcenie, potop, wieża Babel. Ukazuje ona, iż człowiek jest istotą niedoskonałą, która jednak łatwo odnajduje się w każdej sytuacji, przypisując jej logiczne wytłumaczenie. Jednocześnie pokazuje, że nieszczęście i samotność znajdują ujście w złości i frustracji. Nawiązanie do biblijnego potopu stawia pytanie o ludzkie odnowienie i przewartościowanie – czy człowiek może się zmienić? Dramat dotyka także zbawiennej roli Jezusa, pozostawiając nas z pytaniem o istotę poświęcenia i przebaczenia.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    zgłoszony do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w 1996 roku

  • Nagrody i wyróżnienia

    nagroda w ww. Konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu – materiał archiwalny (dostępny tylko na miejscu w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu)

Powrót do góry strony