Wróć

Wychowanie Fizyczne

  • Autor/Autorka

    Monika Czajkowska

  • Wiek adresata

    od 12 lat

  • Opracowanie

    Agata Łukaszewicz

Tematy

    1. samoakceptacja
    2. akceptacja
    3. dojrzewanie
    4. nastolatki
    5. cierpienie
    6. smutek
    7. strach
    8. szkoła
  • Obsada

    min. 4 postaci (z możliwością podzielenia pomiędzy większą liczbę osób)

  • Streszczenie

    Dramat zbudowany na koncepcji teatru w teatrze. Aktorzy odgrywają ciała czworga nastolatków na lekcji wf-u. Każdy z bohaterów ma inne możliwości motoryczne. Obserwujemy zmagania każdego z nich w warunkach sali gimnastycznej. Młodzi, często bezradni wobec ograniczeń swoich ciał, pozbawieni ich „instrukcji obsługi”, prezentują różne strategie przetrwania na lekcji, podczas której doświadczają frustracji, wstydu, stresu, rywalizacji i przemocy. Sytuacje: wybierania do drużyn i pozostawianie najsłabszych na koniec, biegów w sztafecie, meczów siatkówki i koszykówki są dla bohaterów jak arena, na której walczą z fizycznymi deficytami. Nauczyciel wf-u jest w całej sytuacji nieobecny, niczego nie tłumaczy, jedynie rozlicza z wyników. Przelotna obecność „stażystki” na krótko zmienia sytuację, bowiem w świecie szkoły pojawia się osoba, która próbuje instruować uczniów, dawać im pozytywną motywację, wzmocnienie. Jednak to tylko jednorazowy epizod. Ćwiczenia relaksacyjne dla publiczności oraz finałowa scena, w której w przestrzeni gry pojawia się miejsce dla doświadczeń widzów, pozwalają wejść odbiorcom na poziom meta i autorefleksji.

  • PRZESŁANIE

    Dramat ukazuje klasyczną lekcję wychowania fizycznego, która nie wychowuje do sprawności i wypacza pojęcie o niej. Ciało wydaje się bohaterom sztuki niezrozumiałym mechanizmem, a sport i aktywność fizyczna nie dostarczają przyjemności, co więcej – przynoszą psychiczne i fizyczne straty młodym. Autorka z jednej strony krytykuje sposób prowadzenia wychowania fizycznego w szkołach, z drugiej zaś daje miejsce na podzielenie się swoimi historiami publiczności i wskazuje na istotność kontaktu ze swoim ciałem.

  • Źródło pochodzenia tekstu

    koncepcja sztuki zgłoszona do Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w roku 2023 (tekst powstał w ramach programu pisarskiego)

  • Nagrody i wyróżnienia

    nagroda w ww. konkursie

  • Lokalizacja

    Centrum Sztuki Dziecka i „Kto? Co? Trzy nowe polskie sztuki dla młodzieży” 52. numer Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży (2023 r.)

Powrót do góry strony