Elipse
Powrót

Wywiady

25.07.2022

„jak umierają słonie duże i ciężkie?” – rozmowa z autorem

Publikujemy fragment kolejnej sztuki nagrodzonej w 33. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży – „jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusza Gołosza. A po fragmencie krótka rozmowa z autorem, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

 

„jak umierają słonie duże i ciężkie?” Mariusz Gołosz

fragment sztuki:

NARRATOR
duży wagon jest trzy razy większy od średniego wagonu
z kolei średni wagon jest dwa razy mniejszy od wagonu małego
oblicz ile słoni zmieści się w dużym wagonie
jeśli w małym wagonie mieści się dziesięć słoni

MARCIN
liczę
mnożę dziesięć słoni razy dwa
10 x 2 = 20
w średnim wagonie siedzi dwadzieścia słoni
20 x 3
trzy razy zero daje zero
trzy razy dwa – sześć
odpowiedź: w dużym wagonie mieści się sześćdziesiąt słoni
= 60
jeden z tych słoni to mój tata
siedzi w wagonie i czyta gazetę
może któryś ze słoni rozwiązuje krzyżówkę?

SŁOŃ
„żałoby utwór liryczny”
pionowo

MARCIN

może któryś mówi drugiemu o swoim synu
mówi mu: mój syn jest odważny
mówi innym dzieciom kim jest jego ojciec
oni mu nie wierzą
ale on jest cierpliwy

SŁOŃ
„elegia”?

MARCIN
tłumaczy im wolno, że jest synem słonia

SŁOŃ
nie „elegia”
na cztery litery

MARCIN
inne słonie w wagonie uśmiechają się ciepło
mówią: dobry z niego chłopiec
jest dobry – potwierdza mój ojciec
mówi: mój syn jest wrażliwy
mój syn często płacze

___

Rozmowa z autorem

Agnieszka Waligóra: Skąd wziął się pomysł na dramat (i skąd akurat słoń)?

Mariusz Gołosz: Słonie przeżywają żałobę podobnie jak ludzie: opłakują śmierć swoich bliskich i odwiedzają ich groby. Nie wiedziałem tego wcześniej, stąd próba zmierzenia się z tematem żałoby przy użyciu metafory słonia, za którego bohater się uważa.

Dla jakiego typu odbiorcy przeznaczony jest tekst – czy skierowano go wyłącznie do dzieci i młodzieży borykającej się ze stratą?

Mam nadzieję, że do jak najszerszej widowni. Nie potrafię dokładnie stwierdzić, kto ma być odbiorcą tekstu. Utrata dotyka wszystkich, tylko niektórych trochę szybciej. Z osobistych doświadczeń myślę, że ważne jest, żeby nie chować tego tematu na lepszy, bardziej odpowiedni czas, bo ten nie nadejdzie.

Jak pisać o żałobie dla najmłodszych? Jaki efekt chciał Pan osiągnąć?

Myślę, że należy pisać tak samo jak do dorosłego odbiorcy. Chciałbym, żeby widz mógł znaleźć w świecie Marcina trochę swojego świata. Mam nadzieję, że uda się to przynajmniej w jakimś stopniu, ale to pokaże dopiero spektakl, jeśli ktoś zdecyduje się wystawić ten tekst.

 

Mariusz Gołosz – dramatopisarz, absolwent filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS (moduł: dramaturgia) w Warszawie. Przez 5 lat pracował jako piekarz w piekarniach w Katowicach, Sopocie i Krakowie. W 2021 r., został wyróżniony w konkursie „Młod(sz)a Polska” Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie za dramat „Z jednej tkaniny” (napisany razem z Darią Sobik). Nominowany do 15. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za sztukę „pieśni piekarzy polskich”. Laureat 33. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży za sztukę „jak umierają słonie duże i ciężkie?”.

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Margines środowiskowego zainteresowania

30.12.2024

Z Mariuszem Gołoszem, autorem sztuki „POV: masz 12 lat i prze****ne”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Rytm tekstu

23.12.2024

Z Mariuszem Gołoszem, autorem sztuki „POV: masz 12 lat i prze****ne”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Droga do teatru

20.12.2024

Z Mariuszem Gołoszem, autorem sztuki „POV: masz 12 lat i prze****ne”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Problemy z dorastaniem

06.12.2024

Z Mariuszem Gołoszem, autorem sztuki „POV: masz 12 lat i prze****ne”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Hej, to ja i mój język

30.11.2024

Z Joanną Kowalską, autorką sztuki „Dziewczyna i morze”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Każda łza wygląda inaczej

21.11.2024

Z Ewą Galicą, autorką sztuki „Eryka i Skarabeusz”, rozmawia Katarzyna Niedurny.

Czytaj dalej

Potrzebujemy bezpiecznej przestrzeni

12.08.2024

Z Divną Stojanov, serbską dramatopisarką i krytyczką teatralną, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Politycznie i społecznie zaangażowany komentarz

03.06.2024

Z Jetonem Nezirajem, kosowskim dramatopisarzem i dyrektorem organizacji artystycznej Qendra Multimedia, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Syndrom oszusta

08.04.2024

Z Mariuszem Gołoszem, Szymonem Jachimkiem i Magdaleną Mrozińską rozmawia Piotr Dobrowolski (z gościnnym udziałem Tymona Jachimka).

Czytaj dalej

Żywy i analogowy moment

09.02.2024

„Bo kiedy siedzi się w teatrze […] nie rozprasza się tak łatwo, fokus i koncentracja są tu większe, otwieramy się na jakieś przeżycie na godzinę czy dwie” – z Milanem Gatherem, niemieckim dramatopisarzem i reżyserem, rozmawia Iwona Nowacka.

Czytaj dalej