Elipse
Powrót

Wywiady

03.08.2022

„WEJDŹ NOWA” – rozmowa z autorem

W gronie laureatów 33. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży znalazł się również Kuba Kapral. Sztuka „WEJDŹ NOWA” zdobyła jedną z trzech równorzędnych II nagród. Zapraszamy do lektury fragmentu tekstu oraz krótkiej rozmowy, którą przeprowadziła Agnieszka Waligóra.

 

„WEJDŹ NOWA” Kuba Kapral

fragment sztuki:

Ala ma uraz
nie to nie to
chociaż ukryte tam jest
Alcatraz słyszałaś?
bezexit wydumane
czarna duda
obciachowe
ocipielów to już po bandzie
dlatego szeptałam
ośrodek chorobia
zamiast zdrowia junoł?
nie to nie to nie to nie to nie

to może wydać się dziwne
ale brakuje mi słów
co może wydać się dziwne
w kontekście tego co słyszysz Nowa
słyszysz i się pewnie zastanawiasz
czemu ja tyle mówię
czemu ja tyle mówię?
muszę Nowa muszę mówić
bo jak nie mówię to gryzę (…)

___

Rozmowa z autorem

Agnieszka Waligóra: „Wejdź nowa” nie jest tradycyjnym dramatem; może powinniśmy nazywać go poematem scenicznym albo jeszcze inaczej? Jak określiłby Pan charakter utworu?

Kuba Kapral: Myślę, że ten tekst można by nazwać tradycyjnym dramatem eksperymentalnym, albo poematem teatralnym, albo rozgadanym psychomusem. Tylko czy naprawdę potrzebujemy tych nazw? To jest po prostu tekst do robienia z niego teatru.

Jak tekst powstawał? Jest silnie zanurzony w dynamice języka mówionego, i to języka młodzieży. Wymagał „podsłuchiwania” nastolatków?

Mam w sobie kilka osób, tak, mówię o tym publicznie. Mam małego Kubusia, co ssie paluszek i czeka na mamę, mam zbuntowanego podrostka, co pije w krzakach piwo dortmunder strong i marzy o tym, by uciec jak najdalej od siebie, mam faceta, który próbuje do siebie wrócić, plus parę innych mniej lub bardziej uwewnętrznionych postaci. Pisząc tę sztukę nie podsłuchiwałem współczesnych nastolatków, oni są zawsze w innym miejscu, niż nam (staruchom) się wydaje i nie da się ich podrobić. W tym utworze mówię własnym, wewnętrznym nastolatkiem. A właściwie nastolatką.

Jak mamy rozumieć przesłanie dramatu? Zachęca nas do porzucenia myśli o sprzeciwie i buncie wobec porządków narzucanych przez rozmaite instytucje, czy może wręcz przeciwnie?

Nie chciałbym mówić, jak należy rozumieć mój tekst, tym bardziej, że w trzeciej części zapraszam ewentualnych realizatorów i realizatorki do własnych decyzji co do kierunku, w którym ta sztuka się potoczy. Bunt i porządek toczą w nas od zawsze zażarte dyskusje ‒ tekst jest, jak sądzę, częścią tej dyskusji.

 

Kuba Kapral ‒ nowosolanin z pochodzenia, pierwotnie związany z teatrem offowym, szczególnie poznańskim, od kilku lat prócz robienia spektakli pisze dramaty, opowiadania i robi słuchowiska. Tata Vincenta i Tytusa, mąż Sylwii. Laureat 33. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży za sztukę „WEJDŹ NOWA”.

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Potrzebujemy bezpiecznej przestrzeni

12.08.2024

Z Divną Stojanov, serbską dramatopisarką i krytyczką teatralną, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Politycznie i społecznie zaangażowany komentarz

03.06.2024

Z Jetonem Nezirajem, kosowskim dramatopisarzem i dyrektorem organizacji artystycznej Qendra Multimedia, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Syndrom oszusta

08.04.2024

Z Mariuszem Gołoszem, Szymonem Jachimkiem i Magdaleną Mrozińską rozmawia Piotr Dobrowolski (z gościnnym udziałem Tymona Jachimka).

Czytaj dalej

Żywy i analogowy moment

09.02.2024

„Bo kiedy siedzi się w teatrze […] nie rozprasza się tak łatwo, fokus i koncentracja są tu większe, otwieramy się na jakieś przeżycie na godzinę czy dwie” – z Milanem Gatherem, niemieckim dramatopisarzem i reżyserem, rozmawia Iwona Nowacka.

Czytaj dalej

Jeżeli jestem reliktem przeszłości, to trudno!

22.12.2023

„[…] dla mnie ten podział na aktora, reżysera, dramaturga często jest bardzo sztuczny i narzucony. Wolę określenie «człowiek teatru»” – z Mariem Kovačem, chorwackim „człowiekiem teatru”, rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Ciało jest barometrem

20.12.2023

„Myślę, że ciało każdej osoby mówi, tylko nie każdy tego ciała słucha. Ciało daje nam inną mądrość, niż ta z głowy” – z Moniką Czajkowską, autorką dramatu „Wychowanie Fizyczne. Sztuka nie tylko dla młodzieży”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Jest to tekst dla zespołu młodych ludzi, którzy mogą z nim działać

18.12.2023

„W mojej wyobraźni widzę zespół muzyczny, DJ-a, elektroniczną muzykę, dźwięki sączące się w szczelinach, które są dopełnieniem poetyckiego języka” – z Tomaszem Daszczukiem, autorem dramatu „Kto? Co? Czasownik”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Niesiemy ogień w sobie

16.12.2023

„[...] ciekawi mnie performatywny charakter tego specyficznego okresu przechodzenia z dzieciństwa w dorosłość, który nie jest jednym punktem w czasie, tylko rozciągniętym procesem” – z Andrzejem Błażewiczem, autorem dramatu „Dziewczyna w ogniu”, rozmawia Marzenna Wiśniewska.

Czytaj dalej

Człowiek uczy się kreatywności jak wszystkiego innego

14.12.2023

„Wszystkie gorące tematy, zwłaszcza te, które stale nas niepokoją i uwierają, są teatrowi potrzebne, a w zasadzie – są mu niezbędne do życia” – – z dramaturżką Katariną Pejović i reżyserem Dario Harjačekiem rozmawia Gabriela Abrasowicz.

Czytaj dalej

Pisanie to dyscyplina podobna do lekkoatletyki

07.12.2023

„Musisz usiąść przy tym biurku i komputerze, pozwolić słowom i pomysłom przyjść do ciebie, następnie zapisać je, usunąć, pomyśleć o nich jeszcze raz, aż to, co napiszesz, będzie miało sens i będziesz zadowolona z efektu” – z Laną Šarić, chorwacką dramatopisarką, rozmawia Martyna Lechman.

Czytaj dalej