Rusza nabór na warsztaty dramatopisarskie (sztuki/teksty dla dzieci i młodzieży)!
Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów dramatopisarskich skierowanych do osób piszących sztuki teatralne lub teksty dla dzieci i młodzieży przeznaczone do wystawienia na teatralnej scenie. Spotkamy się w Poznaniu w dn. 10–11 maja 2024 roku. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Wydarzenie ma stworzyć przestrzeń do doskonalenia warsztatu pisarskiego, zdobycia wiedzy pomocnej w rozwoju pracy twórczej oraz ma umożliwić podjęcie próby analizy własnych tekstów pod kątem dramaturgicznym oraz reżyserskim.
Warsztaty skierowane są do osób pełnoletnich, piszących (również dla osób będących przed debiutem) sztuki teatralne lub teksty dla dzieci i młodzieży oraz zainteresowanych rozwijaniem warsztatu pisarskiego w zakresie twórczości dla młodych.
Wydarzenie odbędzie się w Poznaniu w dniach 10–11 maja 2024 roku w Scenie Wspólnej (ul. Brandstaettera 1).
Pierwszego dnia zapraszamy na warsztaty z Robertem Jaroszem, doświadczonym reżyserem oraz dramatopisarzem, podczas których zapoznamy się ze specyfiką pracy reżyserskiej i podejmiemy próbę interpretacji własnych tekstów w perspektywie realizacji scenicznych. Drugiego dnia warsztatów skupimy się na krytycznej analizie tekstu i języka sztuk teatralnych oraz wspólnym wypracowaniu możliwych kierunków adaptacji scenicznych. Warsztat poprowadzi Martyna Lechman – tłumaczka dramatów bośniackich, chorwackich i czarnogórskich, autorka dramatów, adaptacji oraz scenariuszy do spektakli.
Zarówno Robert Jarosz, jak i Martyna Lechman to osoby, które znalazły się w jury tegorocznego naboru do Programu pisarskiego realizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Program wydarzenia:
Piątek, 10.05.2024 (Scena Wspólna, Poznań)
12:30 – kawa i herbata na dobry początek dnia
13:00–16:00 – Tekst dramatyczny jako narzędzie w ręku reżysera (cz. I)
Prowadzenie: Robert Jarosz
Celem warsztatu jest przybliżenie perspektywy, w której tekst dramatyczny jest nie tylko formą literackiej ekspresji, ale również narzędziem do pracy reżysera z zespołem aktorskim i punktem wyjścia do konstruowania inscenizacji.
W ramach ćwiczeń warsztatowych będziemy sprawdzać praktyczny (sceniczny) wpływ korekt w obrębie tekstu na budowanie sytuacji scenicznych.
16:00–17:00 – obiad
17:00–19:00 – Tekst dramatyczny jako narzędzie w ręku reżysera (cz. II)
Sobota, 11.05.2024 (Scena Wspólna, Poznań)
9:30 – kawa i herbata na dobry początek dnia
10:00–13:00 – Adaptacja sceniczna tekstu – kierunki, możliwości, intuicje (cz. I)
Prowadzenie: Martyna Lechman
Warsztat będzie okazją do wgłębienia się w swoją twórczość, analizy własnego tekstu pod kątem dramaturgicznym, a także wypracowania dalszych ścieżek rozwoju warsztatu pisarskiego oraz autorskich pomysłów w odniesieniu do tekstu wyjściowego.
Podczas spotkania dowiemy się, jak wygląda praca nad adaptacją sceniczną, oraz sprawdzimy, w jakim stopniu oryginalny tekst oraz adaptacja mogą korespondować ze sobą. Przybliżymy również kierunki budowania narracji w sztukach teatralnych.
13:00–14:00 – obiad
14:00–16:30 – Adaptacja sceniczna tekstu – kierunki, możliwości, intuicje (cz. II)
16:30 – podsumowanie warsztatów
Informacje organizacyjne
Zapisy na wydarzenie odbywają się za pomocą formularza online (FORMULARZ). Na zgłoszenia czekamy do 26.04.2024 roku. Obowiązuje limit miejsc.
Po przesłaniu zgłoszenia osoba zainteresowana otrzyma (w ciągu trzech dni roboczych) informację o zakwalifikowaniu do udziału oraz niezbędne informacje organizacyjne łącznie z terminem płatności (dokonanie płatności to ostateczne potwierdzenie udziału).
Akredytacja
– 50 zł – udział jednodniowy (w tym możliwość udziału online)
– 100 zł – udział dwudniowy (bez noclegu)
Każdy z wariantów zapewnia udział w wydarzeniach zaplanowanych w programie, obiad, kawę, herbatę i poczęstunek w ramach przerw między zajęciami.
Uwaga! Aby wziąć udział w warsztatach, należy do 29.04.2024 roku przysłać fragment swojego tekstu dla dzieci lub młodzieży. Objętość tekstu: 4–5 stron (interlinia: 1,5, rozmiar czcionki: 12, marginesy 2,5 cm). Teksty będą stanowiły podstawę do działań warsztatowych, zostaną wykorzystane do wspólnej pracy.
Robert Jarosz – reżyser i dramatopisarz. Absolwent kierunku reżyseria oraz pracownik badawczo-dydaktyczny białostockiej filii Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie oraz podyplomowych studiów menedżerów kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W sezonach 2013/2014–2019/2020 kierownik/dyrektor artystyczny Teatru Lalek Guliwer w Warszawie. Najważniejsze sztuki w jego dorobku to nagrodzone w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu: „W beczce chowany”, „W brzuchu wilka”, „Szczurzysyn – jeden akt o nienawiści”, „Śnieży”, jak również „Wnyk” (nagroda za tekst w 18. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej) oraz „Czwarta Księga” opublikowana w „Dialogu” (2017, nr 10). Reżyser takich spektakli jak: „bez podłogi” – Kompania Doomsday / CMJPII; „Słoń i Kwiat” – Grupa COINCIDENTIA / BTL; „Gdzie jest Pinokio?” – Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego; „Byczek Fernando” – Teatr Lalek Guliwer; „Ściana, która łączy” – Zachęta Narodowa Galeria Sztuki / Międzynarodowy Karnawał Dzieci w Wenecji; oraz teatru telewizji „Jaś i tajemnicza melodia” z cyklu Teatroteka Młodego Człowieka WFDiF, „Z głową byka” – Białostocki Teatr Lalek.
Martyna Lechman – absolwentka dramaturgii krakowskiej AST. Współpracuje z reżyserami i reżyserkami przy realizacji spektakli teatralnych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Laureatka nagrody Złota Maska 2018 za scenariusz do spektaklu „Zakonnice odchodzą po cichu” (reż. Daria Kopiec, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu). Tłumaczka dramatów bośniackich, chorwackich i czarnogórskich. Współredaktorka publikacji „Obudź mnie, gdy to się skończy. Wybór nowych dramatów z Bośni i Hercegowiny”, a w przypadku 51. numeru Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży o tytule „Tu jest napisany tytuł antologii sztuk chorwackich dla młodzieży” również współtłumaczka. Autorka dramatów, adaptacji oraz scenariuszy do takich spektakli jak „O krasnoludkach, gąskach i sierotce Marysi” (reż. Iwona Jera, Teatr „Bagatela” w Krakowie), „Bajki robotów” (reż. Daria Kopiec, Teatr Pinokio w Łodzi), „Król Maciuś I” (reż. Daria Kopiec, Teatr Lalka w Warszawie), „Chłopcy z Placu Broni” (reż. Konrad Dworakowski, Teatr Pinokio w Łodzi), „Baron Münchhausen” (reż. Konrad Dworakowski, Teatr Animacji w Poznaniu), „Don Kichot” (reż. Konrad Dworakowski, Grupa Coincidentia & Teatr Pinokio w Łodzi), „Dziadek do orzechów. Nowe historie” (reż. Daria Kopiec, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu), „Piotruś Pan” (reż. Konrad Dworakowski, Teatr Pinokio w Łodzi), „Łysek z pokładu Idy” (reż. Konrad Dworakowski, Śląski Teatr Lalki i Aktora „Ateneum” w Katowicach), „Żeby umarło przede mną” (reż. Daria Kopiec, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie), „Proces” (reż. Konrad Dworakowski, Teatr Banialuka w Bielsku-Białej), „Szewcy” (reż. Konrad Dworakowski, Białostocki Teatr Lalek), „Księga dżungli” (reż. Daria Kopiec, Teatr „Maska” w Rzeszowie.
Kontakt:
Na pytania związane z wydarzeniem odpowiada Aleksandra Łozowska:
alozowska@csdpoznan.pl
tel. 791 571 521