Można czuć! Warsztaty dramatopisarskie (sztuki/teksty dla młodzieży)
Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów dramatopisarskich! Tematem przewodnim wydarzenia jest pisanie tekstów oraz sztuk teatralnych skierowanych do młodzieży. Spotkamy się w Poznaniu w dn. 8-9.12.2023. Organizatorem wydarzenia jest Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Warsztaty skierowane są do osób pełnoletnich, piszących sztuki teatralne dla dzieci i młodzieży (także dotąd niepublikowane) oraz zainteresowanych rozwijaniem warsztatu pisarskiego związanego z twórczością dla młodych osób, ze szczególnym uwzględnieniem grup młodzieżowych.
Celem wydarzenia jest zdobycie wiedzy pomocnej w rozwoju drogi twórczej, a także doskonalenie warsztatu pisarskiego. Tematem przewodnim wydarzenia jest pisanie tekstów oraz sztuk teatralnych skierowanych do młodzieży. Zagadnienie to będziemy omawiać w kontekście twórczego otwarcia na emocje i ich pozytywnego przepracowywania. Warsztaty przeprowadzi wielokrotny laureat Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży Tomasz Kaczorowski oraz osoby nagrodzone w tegorocznej edycji Konkursu.
Warsztaty odbędą się w Poznaniu w dniach 8-9 grudnia 2023 roku.
Program wydarzenia:
Piątek, 8.12.2023 (Scena Nowa, CK Zamek)
13:00 – 13:30 – Kawa i herbata, rozpoczęcie spotkania, zapoznanie
13:30 – 14:30 – Spotkanie z Tomaszem Daszczukiem (online)
Udział: Tomasz Daszczuk
W trakcie spotkania porozmawiamy o praktyce pedagogiczno-teatralnej oraz jej wpływie na działalność pisarską. Tomasz od lat pracuje z młodymi osobami zainteresowanymi teatrem – prowadzi grupę teatralną dla młodzieży. Spotkanie będzie okazją, by wspólnie zastanowić się nad tym, jakie wyzwania stoją przed osobami zaangażowanymi w edukację artystyczną i jednocześnie zainteresowanymi dramatopisarstwem. Podyskutujemy m.in. o tym, jakim językiem pisać dla młodej widowni oraz o etycznych dylematach, jakie mogą się w nas pojawić, gdy praca pedagogiczna stanowi inspirację dla tworzenia.
14:30 – 15:30 – Obiad
15:30 – 18:30 – Teatr młodzieżowy – strategie twórcze w pisaniu z i dla młodzieży
Prowadzenie: Andrzej Błażewicz
Podczas warsztatów skupimy się na narzędziach, które można wykorzystać w pisaniu dramatów kierowanych do młodzieży. Zastanowimy się między innymi nad tym, w jaki sposób wybierać tematy oraz jak przekładać swoje refleksje i rozpoznania na język literatury. Przyjrzymy się różnym rozwiązaniom i strategiom dramaturgicznym, o których warto pamiętać w procesie twórczym. Zastanowimy się również, czy kolektywne pisanie tekstu dramatycznego jest możliwe i jak spróbować się za to zabrać.
18:30 – wspólne wyjście na kolację
Sobota, 9.12.2023 (Scena Wspólna)
9:30 – Kawa i herbata na dobry początek dnia
10:00 – 13:00 – Research jako narzędzie osoby dramatopisarskiej w kontekście sztuki „Wychowanie Fizyczne”
Prowadzenie: Monika Czajkowska
Jak pisać o młodzieży i dla młodzieży, będąc osoba dorosłą? Bazując na doświadczeniu związanym z pisaniem sztuki „Wychowanie Fizyczne”, autorka opowie o researchu, jaki poprzedzał powstanie tekstu. Podpowie, jak go rozpocząć, jak nie zagubić się nadmiarze materiałów i pozostać wierną swojej wizji artystycznej. W ramach warsztatu pochylimy się nad fragmentami sztuki „Wychowanie Fizyczne” i zyskamy praktyczne wskazówki dotyczące zbierania i selekcji materiałów do pracy dramatopisarskiej. W drugiej części spotkania będziemy natomiast pracować nad koncepcjami osób uczestniczących.
13:00 – 14:00 – Obiad
14:00 – 17:00 – WYOBRAŹ MNIE SOBIE – kim jest młodzieżowy widz w teatrze i co teatr oferował mu do 2019 roku?
Prowadzenie: Tomasz Kaczorowski
Warsztat będzie składał się z dwóch części – teoretycznej oraz praktycznej.
Celem części teoretycznej będzie krótkie wprowadzenie do zagadnienia teatru i dramatu dla młodzieży w Polsce w latach 1945-2019 na podstawie pracy naukowej prowadzącego oraz dyskusja na ten temat. Prezentacja będzie okazją zarówno do przybliżenia zagadnień związanych z teatrem dla młodych, jak i zbadania, w jaki sposób ten obszar sztuki rozwijał się od 1945 roku.
Podczas drugiej, praktycznej części warsztatów znajdziemy przestrzeń do refleksji na temat tego, kim jest widz młodzieżowy w teatrze. Podejmiemy również próbę napisania monologów, dialogów i odpowiedzi pod roboczą nazwą „WYOBRAŹ MNIE SOBIE” oraz wspólnie przeanalizujemy powstałe spostrzeżenia.
17:00 – Podsumowanie warsztatów
Informacje organizacyjne
Zapisy na wydarzenie odbywają się za pomocą formularza online (FORMULARZ). Na zgłoszenia czekamy do 20 listopada 2023 roku. Obowiązuje limit miejsc.
Po przesłaniu ankiety zgłoszeniowej, osoba zainteresowana otrzyma (najpóźniej w ciągu trzech dni roboczych) informację o zakwalifikowaniu do udziału oraz niezbędne informacje organizacyjne łącznie z terminem płatności – ostatecznym potwierdzeniem udziału.
Akredytacja
- 50 zł – udział online,
- 100 zł – udział stacjonarny bez kosztów noclegu,
- 200 zł* – udział stacjonarny wraz z noclegiem (ze śniadaniem) w pokoju jednoosobowym w terminie 08-10.12.2023.
Każdy z wariantów zapewnia udział w wydarzeniach zaplanowanych w programie, dwa obiady, kawę, herbatę i poczęstunek w ramach przerw między zajęciami.
*Prosimy o przemyślane rezerwowanie noclegów. Kwota akredytacji pokrywa tylko część kosztu noclegu. Reszta znajduje się po stronie organizatora.
Tomasz Daszczuk – pedagog teatru, reżyser, nauczyciel. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Na co dzień w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej prowadzi autorskie projekty teatralne, inicjuje kolejne edycje Festiwalu „Sztuka Działa” i Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych. Współpracuje z warszawskimi instytucjami promującymi idee pedagogiki teatru, m.in.: Instytutem Teatralnym (Lato w Teatrze i Teatroteka Szkolna), TR Warszawa (projekty z licealistami). Współzałożyciel Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Wspiera inicjatywy promujące edukację alternatywną. Opiekun artystyczny autorskich spektakli teatralnego off-u, wielu młodzieżowych projektów łączących różne formy artystyczne („Atak na prochownię”, „Tryptyk”, „Niewerbalne miasto”). Inspiracji poszukuje na granicach konwencji. Debiutuje w kategorii: sztuka teatralna dla młodzieży. Laureat 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz uczestnik programu pisarskiego prowadzonego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Andrzej Błażewicz – reżyser teatralny, dramaturg, poeta. Absolwent AST na Wydziale Reżyserii Dramatu. Od 2021 roku związany z Teatrem Polskim w Poznaniu, gdzie pracuje jako pedagog teatru i dramaturg. Oprócz działań artystycznych interesują go też praktyki instytucjonalne – w 2022 roku obronił pracę podyplomową dotyczącą pracy w systemie godzinowym 10:00-14:00, 18:00-22:00. Współtworzy projekt Alchemia Teatralna w rodzinnej Świdnicy. Jego twórczość została doceniona w najważniejszych konkursach dramatopisarskich w Polsce. Jest dwukrotnym laureatem Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, finalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, finalista IX i X Metafor Rzeczywistości, laureatem konkursu Śląski Shakespeare, laureatem Nagrody za debiut Instytutu Teatralnego. Był asystentem Klaty, Glińskiej oraz duetu Strzępka/Demirski. Jako reżyser debiutował „Żydem” Artura Pałygi. Często pracował z duecie z Pawłem Sablikiem – „Mała Syrenka”, „Śluby Panieńskie” (nagroda na festiwalu M-Teatr w Koszalinie, wyróżnienie w Klasyce Żywej). W ramach festiwalu Nowe Epifanie współrealizował spektakl „Zwiastowania”. W tym samym roku współrealizował również „Spektakl Dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze” oraz był dramaturgiem przy „Pornografii” w reż. Jana Hussakowskiego. W 2022 roku ukazał się jego debiutancki tom poetycki – „Ostatnie Zimy”. Książka została wydana również w PJM. Laureat 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz uczestnik programu pisarskiego prowadzonego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Monika Czajkowska – reżyserka teatralna i filmowa, doktorantka na Wydziale Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi, wykładowczyni akademicka (PWSFTViT w Łodzi, AT w Białymstoku). Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, Wydziału „Artes Liberales” na Uniwersytecie Warszawskim oraz Szkoły Teatru Iwana Wyrypajewa. Zdobywczyni Nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego za reżyserię spektaklu „Podejdź bliżej” oraz III Nagrody Publiczności w konkursie MONOTEATR #wdomu za monodram filmowy „Ofelia. Działanie (nie)będzie potępione”. Laureatka stypendium MKiDN – Kultura w sieci, dzięki któremu stworzyła projekt „Części ciała. Doświadczenie obecności”. Zwyciężczyni 34. Konkursu na Sztukę Teatralną Dla Dzieci i Młodzieży, organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, w ramach którego napisała sztukę „Wychowanie Fizyczne”. Współpracowałam m.in. z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Teatrem w Oknie w Gdańsku, Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatrem im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, Teatrem im. Stefana Żeromskiego w Kielcach oraz Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu. Jej najbliższa premiera będzie miała miejsce w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie. Pracuje na styku teatru i filmu, od pewnego czasu poszerza swoją działalność twórczą o video art’y i performance. Laureatka 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz uczestniczka programu pisarskiego prowadzonego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.
Dr Tomasz Kaczorowski – reżyser, dramatopisarz, pedagog teatru i akademicki, kurator teatralny w Gdańskim Archipelagu Kultury. Jako reżyser i kurator współpracował z teatrami lalkowymi i dramatycznymi oraz instytucjami interdyscyplinarnymi w całej Polsce. Wyreżyserował 26 przedstawień, z czego 13 z myślą o widowni młodzieżowej. Laureat licznych nagród w konkursach dramaturgicznych, wyróżniony w konkursie o Nagrodę Norwidowską, stypendysta Prezydenta Miasta Sopotu, Marszałka Województwa Pomorskiego, MKiDN, MNiSW oraz programu Młoda Polska. Absolwent wiedzy o teatrze UJ i podyplomowych studiów menedżerów kultury SGH.
Kontakt:
Na pytania związane z wydarzeniem odpowiada Aleksandra Łozowska:
alozowska@csdpoznan.pl
tel.: 791 571 521