Elipse
Powrót

Aktualności

31.05.2022

„Ptasilot” – premierowe czytanie online

Sztuka „Ptasilot” Anah Filou w tłumaczeniu Iwony Nowackiej już od dziś dostępna w ramach projektu Scena Czytana online. Realizacji towarzyszy scenariusz zajęć, który stanowi zaproszenie do aktywnej interpretacji utworu z dziećmi. Tekst ukaże się także jesienią w 50. numerze Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży.

Czarna grafika z białym napisem: Scena Czytana online Ptasilot w reżyserii Karoliny Kowalczyk. Po prawej stronie dwie postacie, na które pada okrągłe pomarańczowe światło. Są ubrane w marynarskie stroje.

 

Nowa odsłona Sceny Czytanej online

Zapraszamy na platformę PPV Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, na której już od dziś od godz. 12:00 będzie obejrzeć można czytanie performatywne online sztuki „Ptasilot”. Tekst przetłumaczyła Iwona Nowacka, a czytanie przygotowała Karolina Kowalczyk. Dramat opowiada o Naninie, dziewczynce, która razem z tatą ma odwiedzić mieszkającą w innym kraju babcię. Bohaterka przeżywa swój pierwszy lot samolotem, dowiadując się jednocześnie, z czym łączą się zagraniczne podróże. Konieczność posiadania paszportu zostaje skonfrontowana z ptasimi sposobami przemieszczania się – zwierzęta nie potrzebują do tego dokumentów, co prowokuje Naninę do różnych przemyśleń.

Scena Czytana online „Ptasilot” powstała z myślą o widowni od 6 roku życia. Podobnie jak inne materiały z tego cyklu, można ją oglądać zarówno w ramach zajęć szkolnych, jak i w domu.

Podróż z paszportem i bez paszportu, czyli scenariusz zajęć

„Ptasilot” nie kończy się na teatralnej scenie: zapraszamy do omawiania dramatu w szkole i nie tylko! W tym celu Marta Gosecka, pedagożka teatru, przygotowała scenariusz zajęć, który pomoże twórczo spojrzeć na tekst. Proponowane ćwiczenia mają zróżnicowany charakter, dzięki dużej ilości gier ruchowych stanowiąc angażującą rozrywkę. Zabawy przypominają wiedzę o ptakach i rozwijają znajomość geografii, a możliwość samodzielnego stworzenia nietypowych map i paszportów rozbudza wyobraźnię dzieci uczestniczących w zajęciach. Całość służy pogłębieniu umiejętności nazywania swoich emocji.

Scenariusz do pobrania na stronie internetowej Centrum Sztuki Dziecka.

 

Scena Czytana online „Ptasilot”
autorka sztuki:
Anah Filou
tłumaczenie: Iwona Nowacka
reżyseria: Karolina Kowalczyk
obsada: Michał Lewandowski, Krystyna Maksymowicz-Ambros, Wojciech Sandach
dźwięk: Bartosz Jurgiel
światło: Szymon Gębka
operatorzy kamer: Michał Borowiecki, Paweł Kochański, Kacper Matuszak
montaż: Paweł Kochański, Karolina Kowalczyk
realizacja video: WeCam Film Production
koordynacja projektu: Aleksandra Łozowska, Joanna Żygowska

Anah Filou – austriacka autorka o pseudonimie artystycznym Effe U Knust, studiowała w Linz historię sztuki i w Grazu scenopisarstwo. Uczestniczyła w kilku kursach artystycznych – na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu w Kursie Sztuk Performatywnych, w Kursie Pisarskim przy teatrze Schauspielhaus Wien, w Interplay Europe w Szwecji, Summer School Südtirol, Frankfurckim Forum Autorów Sztuk dla Dzieci i Młodzieży, 24h Drama w Theater Konstanz, 96amstück w Bazylei, 4+1 w teatrze Schauspiel Leipzig, d.ramadan w Theater Oberhausen oraz Lit.Fest w Stuttgarcie. Publikowała w czasopismach takich jak „Lichtungen”, „Bella Triste”, „Politisch Schreiben”. Prapremierowe wykonania jej sztuk odbyły się w Hessisches Landestheater w Marburgu. Jesienią 2020 Filou została wyróżniona tytułem Honorowego Obywatela miasta Marburg.

 

Przekład sztuki powstał w ramach stypendium Hessisches Landestheater Marburg. Prawa autorskie do sztuki reprezentuje w Polsce Agencja Dramatu i Teatru „ADiT” w Warszawie.

Czytanie performatywne tekstu „Ptasilot” zostało realizowane w ramach współpracy z Teatrem Współczesnym w Szczecinie oraz Hessisches Landestheater w Marburgu.

 

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Finał 35. Konkursu na Sztukę oraz Programu pisarskiego

23.07.2024

W tym roku finał 35. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży oraz 2. edycji Programu pisarskiego odbędzie się w Krakowie w dn. 11-13 września 2024 r. we współpracy z Teatrem Groteska oraz Teatrem Ludowym.

Czytaj dalej

Program pisarski 2024

18.07.2024

Program pisarski trwa! Gotowe teksty zostaną wydrukowane w 54. numerze Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży.

Czytaj dalej

Forum o wielojęzyczności w sztukach performatywnych dla młodej widowni

17.07.2024

Ogłaszamy program trzeciej edycji Forum o sztukach performatywnych dla młodej widowni w Polsce.

Czytaj dalej

Publikacja podsumowująca działalność Centrum

12.07.2024

Zapraszamy do zakupu publikacji obrazującej działalność Centrum Sztuki Dziecka!

Czytaj dalej

Nagroda honorowa dla „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży”!

24.05.2024

Polskie Towarzystwo Wydawców Książek nagrodziło 51. i 52. tom Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży w 64. Konkursie na „Najpiękniejsze Polskie Książki 2023”.

Czytaj dalej

Rozstrzygnięcie 35. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

20.05.2024

Znamy nazwiska osób autorskich nagrodzonych oraz wyróżnionych w 35. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży.

Czytaj dalej

Badanie środowiska osób zajmujących się sztukami performatywnymi i literaturą dla dzieci i młodzieży

14.05.2024

W zeszłym roku Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu zainicjowało badania potrzeb osób zajmujących się sztuką dla dzieci i młodzieży. Teraz kontynuujemy działania, skupiając się na środowisku osób zajmujących się sztukami performatywnymi i/lub literaturą dla młodych odbiorców.

Czytaj dalej

Rusza nabór na warsztaty dramatopisarskie (sztuki/teksty dla dzieci i młodzieży)!

15.04.2024

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów dramatopisarskich. Spotkamy się w Poznaniu w dn. 10–11 maja 2024 roku.

Czytaj dalej

Rozstrzygnięcie naboru do Programu pisarskiego!

28.03.2024

Ogłaszamy wyniki tegorocznego naboru do Programu pisarskiego.

Czytaj dalej

Jury 35. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

22.03.2024

Przedstawiamy jurorki oraz jurora trwającej edycji Konkursu.

Czytaj dalej