Raport: „Teatr dla dzieci i młodzieży – zmiana paradygmatu?”
Pomysł na przygotowanie badania i w konsekwencji raportu dotyczącego stanu dramaturgii dla dzieci i młodzieży w Polsce miał początek w planowaniu ewaluacji trzyletniego projektu „Współczesna dramaturgia dla dzieci i młodzieży (2020, 2021, 2022)” prowadzonego przez Centrum Sztuki Dziecka, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Publikacja powstała jako efekt badania socjologicznego przeprowadzonego przez badaczki z firmy Ciekawość sp. z o.o., Annę Buchner, Katarzynę Fereniec-Błońską oraz Marię Wierzbicką-Tarkowską, w którym wzięły osoby należące do trzech grup zawodowych związanych z teatrem dla młodej widowni: osób reżyserujących, piszących i zarządzających teatrami.
Finalny raport składa się z dwóch części. Pierwsza zatytułowana „Młoda widownia – wyzwania teatru dla dzieci i młodzieży” pozwala przyjrzeć się temu, jak poszczególne grupy widzą swoich młodych odbiorców i widownię i w jaki sposób myślą o zapraszaniu ich do przygód ze współczesną dramaturgią. Druga, „Tekst w teatrze dla dzieci i młodzieży”, odzwierciedla współczesne sposoby widzenia tekstu – nie tylko dramatycznego – w procesie przygotowania spektakli dla młodej widowni.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem „Teatr dla dzieci i młodzieży – zmiana paradygmatu?”.