Trwa program pisarski – nowa formuła 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży
Andrzej Błażewicz, Monika Czajkowska, Tomasz Daszczuk to osoby nagrodzone w tegorocznym Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Autorka oraz autorzy biorą udział w programie pisarskim, w ramach którego realizują koncepcje sztuk teatralnych zgłoszonych do Konkursu. Finał programu odbędzie się we wrześniu.
Obecna edycja Konkursu przyjęła nową formułę: do konkursu zgłaszane były koncepcje tekstów dramatycznych i próbki tekstów literackich. Po anonimowej ocenie projektów przez jury w składzie: Robert Jarosz, Piotr Morawski, Agnieszka Waligóra, Marzenna Wiśniewska, Joanna Żygowska, do drugiego etapu zaproszono 10 osób, z którymi przeprowadzono indywidualne rozmowy.
Jury zdecydowało się nagrodzić trzy projekty: „Dziewczyna w ogniu” Andrzeja Błażewicza, „Wychowanie fizyczne” Moniki Czajkowskiej i „KTO?CO? CZASOWNIK” Tomasza Daszczuka.
Indywidualny proces twórczy
Nagrodzone osoby autorskie regularnie spotykają się w formie online z opiekunami i opiekunkami procesu twórczego. Do opieki nad projektami zaproszeni zostali: redaktorka Marta Kowerko-Urbańczyk, reżyser i dramatopisarz Robert Jarosz, badacz i krytyk teatru Piotr Morawski.
Każdy zespół współpracuje także ściśle z osobą z ramienia Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, której zadaniem jest koordynacja indywidualnego przebiegu programu dla osób autorskich. Koordynatorkami są Aleksandra Łozowska, Magdalena Przybylska i Agnieszka Waligóra.
Spotkania i warsztaty w ramach programu
Zgodnie z regulaminem nowej formuły Konkursu, nagrodzone osoby autorskie biorą udział w pięciomiesięcznym programie pisarskim, w którym pod okiem opiekunów i opiekunek procesu twórczego przekuwają zgłoszone do Konkursu koncepcje utworów dramatycznych w gotowe teksty.
W ramach programu pisarskiego nagrodzonym autorom i autorce przysługuje możliwość konsultacji z dziećmi i młodzieżą, konsultacji z osobą ekspercką w wybranej dziedzinie oraz udział w warsztatach reżyserskich i redaktorskich.
Część z tych spotkań już się odbyła – konsultacje z młodzieżą okazały się niezwykle inspirującymi spotkaniami, które pozwoliły zweryfikować pomysły osób autorskich z recepcją docelowej widowni.
Program pisarski służyć ma kompleksowemu wsparciu procesu twórczego, zaś jego efektem będą teksty dramatyczne, powstałe na bazie zgłoszonych koncepcji.
Utwory zostaną zaprezentowane podczas VI Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu (17-22.09.2023) w formie czytań performatywnych.
Osoby nagrodzone w 34. Konkursie na Sztukę:
Andrzej Błażewicz – reżyser teatralny, dramaturg, poeta. Absolwent AST na Wydziale Reżyserii Dramatu. Od 2021 roku związany z Teatrem Polskim w Poznaniu, gdzie pracuje jako pedagog teatru i dramaturg. Oprócz działań artystycznych interesują go też praktyki instytucjonalne – w 2022 roku obronił pracę podyplomową dotyczącą pracy w systemie godzinowym 10:00-14:00, 18:00-22:00. Współtworzy projekt Alchemia Teatralna w rodzinnej Świdnicy. Jego twórczość została doceniona w najważniejszych konkursach dramatopisarskich w Polsce. Jest dwukrotnym laureatem Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, finalistą Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, finalista IX i X Metafor Rzeczywistości, laureatem konkursu Śląski Shakespeare, laureatem Nagrody za debiut Instytutu Teatralnego. Był asystentem Klaty, Glińskiej oraz duetu Strzępka/Demirski. Jako reżyser debiutował „Żydem” Artura Pałygi. Często pracował z duecie z Pawłem Sablikiem – „Mała Syrenka”, „Śluby Panieńskie” (nagroda na festiwalu M-Teatr w Koszalinie, wyróżnienie w Klasyce Żywej). W ramach festiwalu Nowe Epifanie współrealizował spektakl „Zwiastowania”. W tym samym roku współrealizował również „Spektakl Dyplomowy, czyli kilka piosenek o przemocy w teatrze” oraz był dramaturgiem przy „Pornografii” w reż. Jana Hussakowskiego. W 2022 roku ukazał się jego debiutancki tom poetycki – „Ostatnie Zimy”. Książka została wydana również w PJM.
Monika Czajkowska – doktorantka Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi, absolwentka Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT, Wydziału „Artes Liberales” UW oraz reżyserii w Szkole Teatru Iwana Wyrypajewa. Wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Akademii Teatralnej w Warszawie – filii w Białymstoku. Współautorka eseju scenicznego „Złoty Osioł Apulejusza” (2016). Reżyserka i pomysłodawczyni etiudy teatralnej „Małe pęknięcia” (2018). Pomysłodawczyni, współscenarzystka, dramaturżka i reżyserka spektaklu dokumentalnego „Podejdź bliżej” (2019). Reżyserka spotów m.in. dla Laboratorium Narracji Wizualnych, Instytutu Adama Mickiewicza oraz Akademii Teatralnej w Warszawie. Współorganizatorka międzynarodowych konferencji naukowych. Autorka filmu found footage pt. „Chaos w mojej głowie, czyli historia kosmosu rozegrana w wynajmowanym mieszkaniu” (2020). W ramach programu stypendialnego MKiDN – „Kultura w sieci” zrealizowała projekt „Części ciała. Doświadczenie obecności” (2020). Na przełomie maja i czerwca 2022 odbyła rezydencję reżyserską w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Od marca do września 2022 była uczestniczką programu Scena Nowej Dramaturgii, organizowanego przez Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. W lutym 2023 roku odbyła rezydencję „The Nexus of Decision”, mającą miejsce w Genshagen i Berlinie. Jest w trakcie realizacji swojego pełnometrażowego debiutu filmowego.
Tomasz Daszczuk – pedagog teatru, reżyser, nauczyciel. Absolwent Wydziału Reżyserii Teatru PWST Wrocław, aktor z dyplomem ZASP. Na co dzień w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej prowadzi autorskie projekty teatralne, inicjuje kolejne edycje Festiwalu „Sztuka Działa” i Warszawskiego Festiwalu Teatralnego Młodych. Współpracuje z warszawskimi instytucjami promującymi idee pedagogiki teatru, m.in.: Instytutem Teatralnym (Lato w Teatrze i Teatroteka Szkolna), TR Warszawa (projekty z licealistami). Współzałożyciel Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Wspiera inicjatywy promujące edukację alternatywną. Opiekun artystyczny autorskich spektakli teatralnego off-u, wielu młodzieżowych projektów łączących różne formy artystyczne („Atak na prochownię”, „Tryptyk”, „Niewerbalne miasto”). Inspiracji poszukuje na granicach konwencji. Debiutuje w kategorii: sztuka teatralna dla młodzieży.
Osoby opiekujące się procesem twórczym:
Marta Kowerko-Urbańczyk – literaturoznawczyni, redaktorka, promotorka czytelnictwa. Studiowała w Poznaniu i w Wilnie, związana z Uniwersytetem w Białymstoku. Od blisko dwudziestu lat aktywna na rynku książki, pracowała etatowo w poznańskich wydawnictwach, współpracowała z instytucjami kultury i wydawcami przy tworzeniu oferty dla dziecięcego odbiorcy. Współtwórczyni audycji radiowych poświęconych książkom, kulturze dla dzieci i rodzicielstwu w Radiu Afera i Emaus. Autorka i współredaktorka monografii naukowych, publikowała m.in. w „Porównaniach”, „Czasie Kultury”, „Odrze”, „Kresach” i „Polonistyce”. Redaktorka licznych książek dla dzieci i dorosłych, opiekunka procesów twórczych. Moderatorka spotkań autorskich. Prowadzi autorską przestrzeń Pani Poczytalna, gdzie dzieli się swoimi czytelniczymi fascynacjami.
Robert Jarosz – reżyser spektakli dla dzieci i młodzieży, m.in. „Gdzie jest Pinokio?” (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego), „Byczek Fernando” (Teatr Lalek Guliwer), performansu „Ściana, która łączy” (Narodowa Galeria Sztuki „Zachęta”/Międzynarodowy Karnawał Dzieci Biennale w Wenecji), dramatopisarz. W sezonach 2013/2014-2019/2020 dyrektor artystyczny Teatru Lalek Guliwer w Warszawie. Wielokrotnie nagradzany w konkursach dramaturgicznych, m.in. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży („W beczce chowany”, „W brzuchu wilka”, „Szczurzysyn – jeden akt o nienawiści”, „Śnieży”) oraz Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej („Wnyk”).
Piotr Morawski – kulturoznawca, badacz i eseista. Pracuje w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z portalem „Dwutygodnik.com”. Interesuje się kulturową historią teatru oraz współczesnymi praktykami performatywnymi, krytyką instytucjonalną w teatrze, wytwarzaniem dyskursów na temat teatru, performansów i widowisk. Opublikował dwie monografie: „Ustanawianie świętości. Kulturowa historia angielskich widowisk religijnych w XVI wieku” (2015) oraz „Oświecenie. Przedstawienia” (2017).