Werdykt jury 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!
Przedstawiamy wyniki tegorocznej edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Nagrodzone osoby wezmą udział w programie pisarskim, w ramach którego na podstawie zgłoszonych do Konkursu koncepcji powstaną gotowe sztuki teatralne.
Jury w składzie: Robert Jarosz, Piotr Morawski, Marzenna Wiśniewska, Agnieszka Waligóra, Joanna Żygowska postanowiło przyznać trzy równorzędne nagrody:
– Andrzejowi Błażewiczowi, autorowi koncepcji sztuki teatralnej „DZIEWCZYNA W OGNIU”,
– Monice Czajkowskiej, autorce koncepcji sztuki teatralnej „Wychowanie Fizyczne”,
– Tomaszowi Daszczukowi, autorowi koncepcji sztuki teatralnej „KTO?CO? CZASOWNIK”.
Serdecznie gratulujemy!
Tegoroczna edycja Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży została przeprowadzona w nowej formule – osoby autorskie zgłaszały koncepcje dramatów oraz próbki tekstów. Nagrodą w Konkursie jest udział w pięciomiesięcznym programie pisarskim, w ramach którego osoby autorskie rozwiną zgłoszone do konkursu koncepcje do gotowych sztuk teatralnych, zyskają możliwość pracy z osobami opiekującymi się procesem twórczym, zajmującymi się redakcją tekstów, reżyserowaniem sztuk, a także konsultacji eksperckich dotyczących różnych dziedzin wiedzy. Wynagrodzenie za napisanie tekstu w ramach programu pisarskiego wynosi 6000 zł netto.
Uzasadnienie jury:
„DZIEWCZYNA W OGNIU” Andrzeja Błażewicza
Autor wykazał się szczególną refleksyjnością dotyczącą teatralności i performatywności tematu, który planuje rozwinąć w ramach programu pisarskiego. W koncepcji i próbce tekstu jury wysoko oceniło wybrany problem, pomysł na bohaterkę, zastosowane środki językowe i wartościowe wykorzystanie elementów popkultury. Koncepcja tworzy przestrzeń na wprowadzenie wniosków z pracy z młodzieżą i ma wysoki potencjał realizacji na scenie.
„Wychowanie Fizyczne” Moniki Czajkowskiej
Autorka w koncepcji porusza uniwersalny temat, jakim jest cielesność, lokując go we współczesnych debatach naukowych i artystycznych. Refleksję nad doświadczaniem ciała i dyskursem o cielesności osadza ona w kontekście systemu – sytuacji lekcji wychowania fizycznego. Niemniej, projekt pisarski jest zaproszeniem do międzypokoleniowej rozmowy o społeczno-kulturowych wzorcach ciał i potrzebie indywidualnej ekspresji cielesności. Autorka wykazuje się nie tylko wszechstronną wiedzą dotyczącą zaproponowanego tematu, ale także świadomością możliwości realizacji tekstu za pomocą nieoczywistych języków teatru.
„KTO?CO? CZASOWNIK” Tomasza Daszczuka
Inspiracją do przygotowania koncepcji „KTO?CO? CZASOWNIK” jest wsłuchiwanie się w głos młodzieży. Projekt dramatu zakłada niezwykle refleksyjne podejście do pisania sztuk teatralnych dla młodych odbiorców i odbiorczyń. Cechą charakterystyczną koncepcji jest świadomość konstruowania takiego języka dramatu, który nie będzie odwzorowywał stylu młodzieżowego czy zawłaszczał głosu młodych, ale w poetyckich środkach wyrazu połączy ekspresję doświadczeń i wrażliwości osób młodych z rozmową o charakterze międzypokoleniowym. Dzięki temu założeniu projekt posiada potencjał uniwersalności, tak ważny w kontekście tytułowej problematyki – czasu. Postawa autora charakteryzuje się samoświadomością w zakresie potencjalnego udziału jego przyszłych odbiorców i odbiorczyń w powstaniu tekstu.
– – –
Koncepcje sztuk teatralnych zakwalifikowane do II etapu Konkursu:
• „DZIEWCZYNEX” Magdaleny Wichrowskiej,
• „DZIEWCZYNA W OGNIU” Andrzeja Błażewicza,
• „Implantowcy. Opowieść o ślimakach, cyborgach i Beethovenie” Katarzyny Matwiejczuk,
• „KTO?CO? CZASOWNIK” Tomasza Daszczuka,
• „Mały atlas katastrof” Mariusza Gołosza,
• „OJCZYZNĘ TRZEBA…?” Szymona Jachimka,
• „POSĄG” Karola Bijaty,
• „Trojaczki” Irminy Młynarczyk,
• „Wychowanie Fizyczne” Moniki Czajkowskiej,
• „X” Marcina Teodorczyka.