Elipse
Powrót

Aktualności

30.03.2023

Werdykt jury 34. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

Przedstawiamy wyniki tegorocznej edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Nagrodzone osoby wezmą udział w programie pisarskim, w ramach którego na podstawie zgłoszonych do Konkursu koncepcji powstaną gotowe sztuki teatralne.

Jury w składzie: Robert Jarosz, Piotr Morawski, Marzenna Wiśniewska, Agnieszka Waligóra, Joanna Żygowska postanowiło przyznać trzy równorzędne nagrody:

Andrzejowi Błażewiczowi, autorowi koncepcji sztuki teatralnej „DZIEWCZYNA W OGNIU”,
Monice Czajkowskiej, autorce koncepcji sztuki teatralnej „Wychowanie Fizyczne”,
Tomaszowi Daszczukowi, autorowi koncepcji sztuki teatralnej „KTO?CO? CZASOWNIK”.

Serdecznie gratulujemy!

Tegoroczna edycja Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży została przeprowadzona w nowej formule – osoby autorskie zgłaszały koncepcje dramatów oraz próbki tekstów. Nagrodą w Konkursie jest udział w pięciomiesięcznym programie pisarskim, w ramach którego osoby autorskie rozwiną zgłoszone do konkursu koncepcje do gotowych sztuk teatralnych, zyskają możliwość pracy z osobami opiekującymi się procesem twórczym, zajmującymi się redakcją tekstów, reżyserowaniem sztuk, a także konsultacji eksperckich dotyczących różnych dziedzin wiedzy. Wynagrodzenie za napisanie tekstu w ramach programu pisarskiego wynosi 6000 zł netto.

Uzasadnienie jury:
„DZIEWCZYNA W OGNIU” Andrzeja Błażewicza
Autor wykazał się szczególną refleksyjnością dotyczącą teatralności i performatywności tematu, który planuje rozwinąć w ramach programu pisarskiego. W koncepcji i próbce tekstu jury wysoko oceniło wybrany problem, pomysł na bohaterkę, zastosowane środki językowe i wartościowe wykorzystanie elementów popkultury. Koncepcja tworzy przestrzeń na wprowadzenie wniosków z pracy z młodzieżą i ma wysoki potencjał realizacji na scenie.

„Wychowanie Fizyczne” Moniki Czajkowskiej
Autorka w koncepcji porusza uniwersalny temat, jakim jest cielesność, lokując go we współczesnych debatach naukowych i artystycznych. Refleksję nad doświadczaniem ciała i dyskursem o cielesności osadza ona w kontekście systemu – sytuacji lekcji wychowania fizycznego. Niemniej, projekt pisarski jest zaproszeniem do międzypokoleniowej rozmowy o społeczno-kulturowych wzorcach ciał i potrzebie indywidualnej ekspresji cielesności. Autorka wykazuje się nie tylko wszechstronną wiedzą dotyczącą zaproponowanego tematu, ale także świadomością możliwości realizacji tekstu za pomocą nieoczywistych języków teatru.

„KTO?CO? CZASOWNIK” Tomasza Daszczuka
Inspiracją do przygotowania koncepcji „KTO?CO? CZASOWNIK” jest wsłuchiwanie się w głos młodzieży. Projekt dramatu zakłada niezwykle refleksyjne podejście do pisania sztuk teatralnych dla młodych odbiorców i odbiorczyń. Cechą charakterystyczną koncepcji jest świadomość konstruowania takiego języka dramatu, który nie będzie odwzorowywał stylu młodzieżowego czy zawłaszczał głosu młodych, ale w poetyckich środkach wyrazu połączy ekspresję doświadczeń i wrażliwości osób młodych z rozmową o charakterze międzypokoleniowym. Dzięki temu założeniu projekt posiada potencjał uniwersalności, tak ważny w kontekście tytułowej problematyki – czasu. Postawa autora charakteryzuje się samoświadomością w zakresie potencjalnego udziału jego przyszłych odbiorców i odbiorczyń w powstaniu tekstu.

– – –

Koncepcje sztuk teatralnych zakwalifikowane do II etapu Konkursu:

• „DZIEWCZYNEX” Magdaleny Wichrowskiej,
„DZIEWCZYNA W OGNIU” Andrzeja Błażewicza,
• „Implantowcy. Opowieść o ślimakach, cyborgach i Beethovenie” Katarzyny Matwiejczuk,
„KTO?CO? CZASOWNIK” Tomasza Daszczuka,
• „Mały atlas katastrof” Mariusza Gołosza,
• „OJCZYZNĘ TRZEBA…?” Szymona Jachimka,
• „POSĄG” Karola Bijaty,
• „Trojaczki” Irminy Młynarczyk,
„Wychowanie Fizyczne” Moniki Czajkowskiej,
• „X” Marcina Teodorczyka.

 

Logo MKiDN wraz z dopiskiem: Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Czytaj inne

Rusza nabór na warsztaty dramatopisarskie (sztuki/teksty dla dzieci i młodzieży)!

15.04.2024

Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji warsztatów dramatopisarskich. Spotkamy się w Poznaniu w dn. 10–11 maja 2024 roku.

Czytaj dalej

Rozstrzygnięcie naboru do Programu pisarskiego!

28.03.2024

Ogłaszamy wyniki tegorocznego naboru do Programu pisarskiego.

Czytaj dalej

Jury 35. Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

22.03.2024

Przedstawiamy jurorki oraz jurora trwającej edycji Konkursu.

Czytaj dalej

Wyniki I etapu naboru do Programu pisarskiego!

14.03.2024

Jury do II etapu naboru do Programu pisarskiego zakwalifikowało 10 koncepcji dramatów. Przedstawiamy listę wybranych projektów.

Czytaj dalej

Ogłaszamy 35. Konkurs na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży!

05.02.2024

Rusza 35. Konkurs na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Nabór zgłoszeń trwa do 2 kwietnia 2024 roku.

Czytaj dalej

Startuje nabór koncepcji do Programu pisarskiego

15.01.2024

Nabór do Programu pisarskiego rusza już dziś! Na zgłoszenia czekamy do 29 lutego 2024 roku.

Czytaj dalej

„Trzy teksty o polskiej choreografii dla młodej widowni”

29.12.2023

Zapraszamy do lektury publikacji „Trzy teksty o polskiej choreografii dla młodej widowni” autorstwa Anny Królicy, Katarzyny Lemańskiej oraz Alicji Müller.

Czytaj dalej

Przerwa w sprzedaży publikacji Centrum Sztuki Dziecka!

13.12.2023

Od 15 grudnia 2023 do 8 stycznia 2024 (włącznie) nastąpi przerwa w sprzedaży wszystkich publikacji Centrum Sztuki Dziecka, w tym wydawnictwa „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Czytaj dalej

Dołącz do Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej!

13.12.2023

Poszukujemy pracownika/pracowniczki do Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej. Nabór zgłoszeń trwa do 12 stycznia 2024 r.

Czytaj dalej

Najnowszy 52. numer „Nowych Sztuk” dostępny w sprzedaży!

06.12.2023

Z przyjemnością ogłaszamy premierę kolejnej antologii w serii „Nowe Sztuki dla Dzieci i Młodzieży”.

Czytaj dalej