Elipse
Powrót

Szkice

27.09.2019

„Ważne były momenty rozmaitych spotkań”

autorka: Iga Jagodzińska

Warsztaty dramatopisarskie w Obrzycku to intensywne i bardzo inspirujące wydarzenie. Pojawiłam się na nich jako uczestniczka konkursu. Było to spotkanie laureatów i autorów tekstów, dostrzeżonych przez jury, z samym jury, dyrektorami teatrów, aktorami, pedagogami i dramatopisarzami.

Spotkania miały interesującą formułę. Interesującą, ponieważ program został ułożony w taki sposób, aby nie odrywać się od teatru i słowa. Każdego dnia dyskusje na temat tekstów miały między innymi formę rozmów z autorami, a kończyły się przy wieczornym ognisku. Dzięki temu można było poznać uczestników i organizatorów. Dla mnie ważne były właśnie te momenty rozmaitych spotkań – doskonała okazja, by podpytać o różne sprawy związane z tworzeniem tekstów dla dzieci i młodzieży.

Cieszę się, że mogłam skonfrontować swój tekst z różnymi opiniami. Odbyło się to w korzystnych warunkach – w kameralnym gronie, również w postaci indywidualnych rozmów z jurorkami. Jest to dla mnie wzbogacające, bo wróciłam z warsztatów z poczuciem, że zadałam sporo pytań, ale też na niektóre udało mi się odpowiedzieć. Przyjemnością było posłuchać, jak teksty (bądź ich części) czytali przed publicznością (złożoną z dzieci, młodzieży i dorosłych) nie tylko aktorzy, ale również uczestnicy i uczestniczki warsztatów. Nie obyło się bez zabawnych momentów, kiedy tekst ożywał dzięki głosom i zaangażowaniu wykonawców. W czasie warsztatów był także czas na wysłuchanie, co o tekstach mówią ich autorzy oraz dopytanie o intrygujące kwestie.

Część uczestników znała się z poprzednich edycji, część pierwszy raz gościła w Obrzycku. Jako debiutantka w Konkursie, obserwowałam i chłonęłam, patrząc na swój tekst odrobinę mniej surowo… Z pewnością pobyt w Obrzycku skłania do pracy – nad tekstem konkursowym oraz nad nowymi tworami. Myślę, że taka konfrontacja, spojrzenie z odmiennych perspektyw, jest bardzo ożywcza i stawia pytania, które można zadawać nie tylko sobie, tekstowi, ale i światu.

Czytaj inne

Czy dzieci i wilki uratują świat? Relacje „istot głęboko czujących” w dramatopisarstwie Katarzyny Matwiejczuk dla młodej widowni

21.04.2023

„Katarzyna Matwiejczuk proponuje namysł nad ekologią głęboką, której przedstawicielami są dzieci. W przeciwieństwie do zwolenników ekologii płytkiej, świadomych realnych przecież zagrożeń ekologicznych, bohaterowie opisanych sztuk nie szukają doraźnych rozwiązań […]”.

Czytaj dalej

Niedorosłe dorosłości. Co o czasie, przemijaniu oraz dojrzewaniu mówią Pourveur, Park i Bukowski?

27.03.2023

O refleksji nad subiektywnością czasu i odkrywaniem siebie w różnych okresach życia w dramatach Pourvera, Parka i Bukowskiego.

Czytaj dalej

Poszukiwanie samej siebie. Strategie reprezentacji bohaterów w teatrze dla młodzieży

16.02.2023

„Teatr dla młodzieży musi spełnić oczekiwania jednej z najbardziej wymagających grup odbiorczych. Jak ciekawie przedstawić postawy światopoglądowe młodych bohaterów?”

Czytaj dalej

Nowy język. PJM w spektaklach dla dzieci

29.06.2022

Krytyczka Katarzyna Lemańska analizuje wykorzystanie polskiego języka migowego w najnowszej dramaturgii dla młodych odbiorców i odbiorczyń. Jak osoby tworzące sztukę performatywną dopasowują się do potrzeb zróżnicowanej widowni?

Czytaj dalej

Co będziesz robił w sąsiedniej celi? – kilka subiektywnych myśli o tym, jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodej widowni w Polsce

21.02.2022

Jak się rozwijać jako autor lub autorka sztuk dla młodego widza? W jaki sposób doskonalić warsztat? Gdzie szukać inspiracji i tematów? A przede wszystkim – jak dotrzeć na teatralne sceny?

Czytaj dalej

Wycofać się i przeczekać. Hikikomori jako strategia przetrwania?

29.12.2021

Radykalną formą odosobnienia jako sposobu życia i zarazem metodą radzenia sobie z problemami jest hikikomori. Zjawisko to stało się głównym tematem sztuki Holgera Schobera, która ukazała się w 31. zeszycie „Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży”. Dzieło austriackiego autora udowadnia, że współczesna dramaturgia przeznaczona dla młodej widowni nie stroni od tematyki zaangażowanej społecznie, antycypując szerzej nieznany problem socjologiczny, polegający na rewolucyjnym podważeniu dotychczasowych praktyk współbycia z innymi.

Czytaj dalej

O empatii w dramatach dla młodzieży. Przegląd

03.06.2020

Empatyzowanie z postaciami umożliwia podobieństwo przedstawionych w dramacie relacji między bohaterami czy trudnych decyzji do sytuacji, z jakimi spotykają się młodzi ludzie. W ten sposób postaci stają się reprezentantami młodych widzów, ale również ich potencjalnymi znajomymi, przyjaciółmi, odbiciem osób spotykanych w realnym życiu.

Czytaj dalej

Odnaleźć właściwe słowa. Motywy tanatyczne w najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży

15.04.2020

Od kilkunastu lat w literaturze dziecięcej i młodzieżowej trwa moda na podejmowanie trudnych tematów, takich jak: choroba, śmierć, wojna, przemoc, wykluczenie czy nieudane relacje z rodzicami. Tematyki tabu nie mogło, oczywiście, zabraknąć w najnowszej dramaturgii dla dzieci i młodzieży, która podąża za nowymi trendami i kierunkami równie szybko jak jej epicka siostra. Autorką tekstu jest Marlena Jasińska-Denst.

Czytaj dalej

(Nie)czytanie dramatu

15.03.2020

W latach 90. ubiegłego wieku narodziła się osobna forma scenicznej realizacji tekstu – określana jako czytanie dramatu, będąca efektem pojawienia się fali nowej dramaturgii. Dziś jest już powszechną metodą na prezentację utworów dramatycznych zarówno tych przeznaczonych dla dorosłych, jak i niedorosłych odbiorców. Autorką tekstu jest Katarzyna Mazur-Lejman.

Czytaj dalej

6 faktów o początkach Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży

11.02.2020

W styczniu 2020 roku Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu ogłosiło 31. edycję Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Prezentujemy kilka faktów dotyczących historii Konkursu.

Czytaj dalej